Galerie S T I J L Expositie COMPUTERKUNST OP PLEXIGLAS Monica Maat Wat is Computerkunst? juni - aug. 2024
Geplaatst: 13 juni 2024
EXPOSITIE GALERIE STIJL met geometrische Computerkunst op Plexiglas + fotoreportage van de opening helemaal onderaan deze pagina!
Nieuwsbrief juni 2024
Uitnodiging
UITNODIGING
GALERIE S T I J L Groepsexpositie 21 juni tot 12 augustus 2024
OPENING zondag 23 juni 2024, 15.00 uur. Zutphenseweg 132, Eefde
TOEGANG € 6,50 Tijdens de opening is de toegang gratis.
OPENINGSTIJDEN Voor openingstijden klik op www.galeriestijl.nl
Beste mensen
In mijn vorige nieuwsbrief kondigde ik de expositie in Galerie Stijl al aan. Binnenkort is het zover, vanaf 21 juni is er een groepsexpositie te bezichtigen in Galerie Stijl in Eefde. De opening is op zondag 23 juni, waarvoor u van harte bent uitgenodigd!
Behalve de kwaliteit van de werken geeft de rit alleen al over de Veluwe naar de Galerie, gelegen op een prachtige plek met een bijzondere tuin/ beeldentuin /arboretum, een heerlijk vakantiegevoel, echt de moeite waard!
Eerder heb ik gedurende 12 jaar bij Galerie Stijl geëxposeerd. Op deze groepsexpositie exposeer ik een gloednieuwe serie geometrische computerwerken op plexiglas. Daarover vertel ik u in deze brief graag wat meer.
KUNSTWERKEN OP PLEXIGLAS
Naast mijn schilderwerken op doek presenteer ik sinds kort ook geometrische werken gedrukt op plexiglas. Kunst en drukwerktechnieken zijn al heel lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt daarbij denken aan illustraties voor boeken, het drukken van posters of bijvoorbeeld de zeefdrukken van Andy Warhol, de houtdrukken van M.C Escher, de litho’s van Chagall of de etsen van Rembrandt. In de jaren ’70 ben ik begonnen met zeefdrukken. Rond 2000 maakte ik computerprinten en in 2010 ben ik gestart met het drukken van computerwerken op geschuimd pvc. Sinds een paar maanden worden mijn geometrische ontwerpen op hedendaags materiaal nl. plexiglas gedrukt, hetgeen weer andere perspectieven opent omdat het wat mij betreft de grenzen tussen kunst en technologie [software programma’s/digitale druktechniek e.d.] mooi kan samenbrengen.
Andy Warhol | Zeefdruk Chagall | Litho Rembrandt |Ets
Andy Warhol begon zijn carrière als illustrator voor mode- en glamourbladen, maar werd al snel beroemd om zijn schilderijen en zeefdrukken van soepblikken, Marilyn Monroe, Elvis Presley en andere iconen.
Galerie STIJL - Vier computerwerken op plexiglas van monica maat. Voor vergroting van deze werken: klik onderaan op dit bericht.
WAT IS COMPUTERKUNST ?
Relatief is het een nog jong verschijnsel in de beeldende kunst dat na tientallen jaren een belangrijke rol speelt bij de verschillende procédés. In dit geval wordt de computer door mij als hulpmiddel gebruikt om tot een kunstwerk of een vorm van grafiek te komen. Ik gebruik de computer als het ware als een verlengstuk van mijn ontwerpen die ik meestal eerst schetsmatig op papier zet. Dat laatste is niet direct nodig, maar ik doe het wel om de basis van eigenhandige meetkundige vormgeving niet te verliezen. Per slot van rekening moeten de hersenen blijven kraken. Een zelf opgelegde discipline. Het is belangrijk om te vermelden dat alle geometrische ontwerpen mijn eigen ontwerpen zijn. Er zijn dus geen foto’s of andere afbeeldingen gebruikt of bewerkt of van internet afgehaald. Ik leerde veel over [digitale] grafiek in de drukkerij van mijn broer, die stage liep bij de beroemde computerkunstenaar Peter Struycken. Zo maakte ik via mijn broer begin jaren zeventig kennis met het computerwerk van Peter Struycken, die mijn opvattingen en zienswijze heeft beïnvloed.
Computerstructuren op perspex gedrukt, 150 x 150 cm van Peter Struycken uit de jaren '70 en '71 o.a. in de collectie van het Kröller-Müller museum
PETER STRUYCKEN en COMPUTERSTRUCTUREN
Peter Struycken maakt[e] typische computerstructuren en heeft naast zijn structurele schilderwerken op doek, een indrukwekkend oeuvre opgebouwd van kunstwerken waarin de computer een belangrijke rol speelt. Je kunt wel stellen dat hij een pionier is en de voorloper van de hedendaagse digitale kunst. In de jaren '70 deed hij kleur- en vormonderzoeken met de computer en ontwiep hij bijvoorbeeld een wandkleed met kleuren pixels. Veel hedendaagse kunstenaars kijken nog steeds naar de concepten van deze pionier.
Computer structuren op perspex gedrukt van Peter Struycken uit de serie SHFT 30, nr.4 uit 1982. Color pictures 9 onderdelen 40/40 cm
Niettemin wordt de compuerkunst nog steeds behoorlijk onderbelicht in de musea, terwijl er in Nederland aardig wat digitale kunstenaars zijn die tot de wereldtop behoren. Jodi, Rafael Rozendaal, Constant Dullaart, Jan Robert Leegte en Harm van den Dorpel zijn voorbeelden van wat momenteel internetkunst wordt genoemd.
Computerwerk Constant Dullaart Computerart Harm van den Dorpel
Hierboven ziet u een geometrisch werk van internet/video kunstenaar Rafael Rozendaal. De afbeelding is in beweging. Om dat te zien kunt u klikken op: Stretch launched Tuesday, May 21 on newrafael.work In principe laat dit een klein beetje de basistechniek zien zoals deze in mijn geometrische film 'De Schoonheid van Geometrie', maar dan uitgewerkter en uitgebreider wordt toegepast en waarin de beelden op buitengewoon speelse en hier en daar geestige wijze een geometrisch verhaal laten zien.
Foto boven: voorbeeld van mathematisch werk [1993] van mijzelf dat zonder hulp van een computer met de hand ontworpen, uitgerekend, getekend en ingekleurd is, zoals een computer dat zou moeten kunnen ontwerpen, uitrekenen en uitrekken in de jaren '80, alhoewel dat verschillende mensen die in die tijd digitaal en wiskundig bezig waren niet is gelukt.
Het werk is uitgevoerd in kleurpotlood op papier in passe partout. Dit ontwerp, met perspectivisch uitgerekte en ingekorte rechthoeken is eerst uitgetekend met behulp van verticale, horizontale en diagonale lijnen op afstanden van een halve centimeter.
HET AMBACHT VAN DE 21e EEUW en NFT's
De vraag wat een origineel kunstwerk is vind ik geen gemakkelijke want dat heeft heden ten dage een andere [gevoels]waarde gekregen. Dikwijls worden digitale uitingen of verbeeldingen geassosieerd met 'niet authentiek', alsof het over een online gemaakte kopie van iets origineels gaat. Zo worden traditionele ambachten steeds meer met digitale technieken gecombineerd. Onder dergelijke 'hybride' kunstvormen vallen bijvoorbeeld plottertekeningen, ontwerpen van wandtapijten en muurschilderingen of websites en video's. Eind jaren ’60 was het zo dat er plottermachines werden ingezet voor technische tekeningen van bijvoorbeeld gebouwen of weerkaarten. Het begon allemaal bij de plotter waarbij je nullen en enen invoert in de machine die vervolgens een pen automatisch over het papier laat bewegen. Het waren vaak wiskundigen die bij beroemde universiteiten en meteorologische instituten en NASA grote computers uitprobeerden. Later kregen ook kunstenaars toegang tot deze techniek.
Digitale kunst bestrijkt echter zo'n breed begrip en kent zoveel verschillende uitingsvormen dat ik het moeilijk vind om het geheel echt samen te vatten. Je zou kunnen zeggen dat digitale technieken het ambacht van de 21e eeuw zijn. Wel moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik natuurlijk ook duizenden nageaapte, clichematige en valse werken zie die op diverse media getoond worden. Toch... de opkomst van digitale kunst zoals NFT's heeft ondertussen op behoorlijk grote schaal plaatsgevonden en is waarschijnlijk niet meer weg te denken, net zoals internet niet meer weggaat. Voor zover ik weet hebben musea nog geen NFT's in hun collectie.
Voor degenen die zich afvragen wat een NFT is: NFT staat voor non fungible token. Fungible betekent vervangbaar en non fungible betekent onvervangbaar. Een non fungible token is dus een onvervangbare token. Een token is een reeks cijfers of karakters die geheim is. Het wordt specifiek aan één persoon [of andere entiteit] uitgegeven en dient ter authenticatie. Anders gezegd: Een non fungible token is uniek en niet te kopiëren, er is er écht maar één van.
NFT van Beeple GIGACHAD
NFT's van BEEPLE
’s Werelds grootste NFT kunstenaar, de Amerikaanse Beeple, die eigenlijk Michael Joseph Winkelmann heet is al lange tijd actief als kunstenaar, maar begon in november 2020 met het verkopen van NFT kunst. Hij verkocht de drie duurste NFT's. 'Crossroads' is zo'n werk. De eerste koper kocht dit kunstwerk origineel voor $66.666,66. Hij wist destijds echter nog niet wat hij zou kopen. Wel wist hij dat er twee opties zouden zijn. De uitkomst zou namelijk afhankelijk zijn van de verkiezingen tussen Donald Trump en Joe Biden. Nadat Donald Trump verloor werd bekend hoe de NFT eruit zou komen te zien. De ex-president ligt op de grond, met op hem van alles geschreven, zoals ‘loser’. Daarvoor lopen mensen, die niet eens naar hem omkijken.
NFT van Beeple CROSSROADS [Loser Donald Trump]
WAT IS VERSCHIL TUSSEN COMPUTERKUNST EN AI-KUNST?
Om het nog even aan te kaarten in dit artikel, maar dan heel erg in het kort, het verschil tussen computerkunst en AI-kunst kan als volgt omschreven worden: computerkunst is gemaakt met behulp van digitale technieken, zoals bijvoorbeeld grafische software of digitale gereedschappen [tools] zoals schilderprogramma's.
Kunstenaars kunnen traditionle technieken combineren met digitale tools om unieke creaties te maken. Zo kunnen digitale schilderijen, grafische ontwerpen en digitale sculpturen gemaakt worden.
AI-kunst, bekend als Kunstmatige Intelligentie is ontstaan of voortgebracht door gebruik van algoritmen. AI kan afbeeldingen en teksten voortbrengen of laten ontstaan [genereren] op basis van bestaande gegevens en patronen. [Dit kan ook gebruikt worden in de muziek en architectuur]
Kortom: computerkunst is breder en omvat alle digitale kunstvormen, terwijl AI-Kunst specifiek verwijst naar kunstwerken die door kunstmatige intelligentie zijn gemaakt.
Ik hoop dat er wordt gezien dat digitale kunst ook fysieke werken kan bevatten en niet alleen kunst op een flatscreen of internet hoeft te zijn. Zoals bijvoorbeeld mijn fysieke computerwerken te zien zijn op de expositie van Galerie Stijl! Kijk daarvoor ook op www.galeriestijl.nl
Deelnemende kunstenaars:
Harry Agema, Joris Baudoin, Monika Buch, Michiel Deylius, Dolf Dijkstra, Suzanne Hartmans, Lenneke Heijjer (Knaphout), Martha Kalma, Jan Kroon, Neeltje Kroon-van Mannekes, Monica Maat, Bas Maters (1949-2006) Bowe Roodbergen, Ewout van Roon, Alix Spilker, Babette Treumann, Wijnand Zijlmans, Ludewien Zweerus.
DIT JAAR 35 JAAR!
De volgende expositie vindt eveneens plaatst in Galerie Stijl. Ditmaal in verband met het 35 jarig bestaan van de galerie. De opening van deze expositie zal op 25 augustus a.s. plaatsvinden. Ik bericht u hierover graag in mijn volgende kunstbrief van augustus.
Ondanks de verschrikkelijke toestand in de wereld of juist vanwege de toestand in de wereld wens ik u een hele fijne zomertijd toe.
Heel graag tot mijn volgende brief !
Monica Maat
Contact met mij opnemen? Laat een reactie achter op mijn site
Nieuwe werken |
||||
Computerkunst Hemelverven |
Computerart Rechthoek in perspectief... |
|||||||
Computerart Raakvlakken 11 |
Computerart Raakvlakken 13 |
|
OPENING GROEPSEXPOSITIE GALERIE STIJL 21 juni tot 12 augustus 2024
Entree gebouwencomplex en beeldentuin Galerie Stijl met zelf ontworpen stalen hekwerk van Hans Christiaan
Aan de Zutphenseweg 132 in Eefde
Opening Groepsexpositie op 23 juni 2024 door Hans Christiaan Peters en Etta Adriaanse
Vier computerwerken op plexiglas van monica maat
Werk van Ludewien Zweerus
Geanimeerde opening
Werk van Lenneke Heijjer, van Hout [ Bamboe] en Kleur [Epoxy]
Werk van Dolf Dijkstra
Etta Adriaanse en Hans Christiaan | Op beeld: videomontage van Ewout van Roon | Op voorste sokkel: werk van Michiel Deylins
En ze leefden nog lang en gelukkig in Eefde
mm.