• BLOG 2009 t/m 2024 met berichten over exposities, persberichten, wetenswaardigheden over kunst en fotoreportages 1

    24 februari 2024

    Inleiding: Op dit Blog vindt u berichten vanaf 2009 tot en met 2024 over talrijke kunstactiviteiten zoals: Exposities - Galerie Bos Fine Art - Persberichten - Atelierroutes - Gedichten - Dijkdichters - Foto's - alsook van kunstenaars en manifestaties uit het hele land. 


    TV opname omroep Flevoland

    De Lelystadse kunstenaar Monica Maat is genomineerd voor de 5e Internationle André Evard Preis. Naar aanleiding van de nominatie zond Omroep  Flevoland op 19 oktober 2018 een TV opname uit met de aanhef: MONICA MAAT EN DE LIEFDE voor  GEOMETRISCHE KUNST . Een lijnenspel met kleuren. Dimensies op het platte vlak met geometrische kunst. Internationale erkenning. 

     

    LINK  Monica Maat in de race voor Duitse kunstprijs - YouTube  https://www.youtube.com › watch 

     

    LINK   Omroep Flevoland - Nieuws - Monica Maat in de race voor Duitse ...www.omroepflevoland.nl/nieuws/.../monica-maat-in-de-race-voor-duitse-kunstprijs  

     


    Cijfers m.b.t. dit blog  

    Dit blog is geplaatst op 16 mei 2012 en bevat berichten vanaf 2009. Op 18 april 2021 bevat het blog 179 thema’s en is dan in het totaal 193.317 keer bekeken.


     

    Kunstblog Oprichting KUP 11  4 februari 2011

     

     

    Over de oprichting en het ontstaan van het kunstenaarscollectief KUP 11, op 4 februari 2011  kunt u meer lezen op mijn KUNSTBLOG. Klik daarvoor op:  KUNSTBLOG Inleiding Monica Maat + info Kup 11

     

     

    Lees meer >> | 67 keer bekeken

  • leeg

    24 februari 2024

    Lees meer >> | 30 keer bekeken

  • Gedicht GAZA monica maat

    25 januari 2024

    Geplaatst  25 januari 2024

    Schilderij: OORLOG van Yvonne van Oirschot

    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

       Gaza

       ____________________________________________________

     

      thans is het dagelijks leven weggeschoten

        dichtbij klinkt een verloren kinderroep

        gedoofde stemmen liggen overal

        rode stenen dragen pijnlijk bloed

     

        in de nietsontziende lucht wordt tijd gevraagd

        om te ontkomen aan de dodelijkste wegen

        om te schuilen onder een gebroken brug

        of een kind te wikkelen in doeken

     

        met alleen een plastic tas als wapen

        lopen mannen, vrouwen, telgen voort 

        hun herinnering verliezend aan de oorlogshemel

        van wat geleefd is in hun kamp

     

        aan de andere kant ligt het beloofde land

        waar eens studenten vrolijk dansten

        op de grens van twee gekwelde volken

        ligt nu een dode duif onthoofd

     

        niemand weet nog hoe het moet

        alleen de kinderen van de vrede

        kunnen met wijsheid poorten bouwen

        en hun olijven langzaam laten groeien

     

        monica maat ©  [januari 2024]

     

    Beeldend kunstenaar Yvonne van Oirschot- van de Wiel woont in  Amsterdam in de Jordaan waar zij  een atelier annex winkel heeft en o.a. haar kunstwerken  toont.  Op haar site is te zien wat zij allemaal maakt en heeft zij  interessante  pagina's ingericht waar te lezen valt wat haar zoal bezig houdt.  Zo zag ik op haar pagina bij de rubriek:  2024,  bovenstaand  schilderij met als thema: oorlog. Bij  dit schilderij heb ik een gedicht geschreven.  Dit gedicht heeft Yvonne behalve op haar site nu ook  in haar etalage geplaatst waar het gelezen wordt en zelfs gefotografeerd.  WELKOM - Yvonne Van Oirschot-Van De

     

    Lees meer >> | 422 keer bekeken

  • Museum Folkwang in Essen met Chagall, Matisse, Miró, Made in Paris. dec. 2023

    21 september 2023

     

    Geplaatst  december 2023

     

    Fotoreportage van bezoek aan Museum Folkwang in Essen - Duitsland  

     

     

     

    DE COLLECTIE VAN MUSEUM FOLKWANG

    Een bezoek aan Museum Folkwang in Essen in Duitsland stond al een paar jaar in mijn agenda genoteerd. Deze maand kwam het er dan eindelijk van. Niet iedereen zal het museum kennen daarom lijkt een korte inleiding mij om te beginnen hier op zijn plaats. Later zal ik op deze pagina ook wat meer persoonlijke gedachten bij de diverse hoofdstukjes schrijven. U moet weten dat het nu zo modern aandoende museum oorspronkelijk in 1902 in de stad Hagen is gesticht. Later in 1922  fuseerde het met het Essener Kunstmuseum onder de naam Museum Folkwang. Nog weer later werd het museum door de 2e wereldoorlog verwoest, daarom kon het museum pas in 1960 weer worden heropend. Nu geldt het als één van de mooiste kunstmusea van de periode na de oorlog d.w.z. in Duitsland. 

     

                      

    Het museum herbergt een uitgebreide collectie 19e eeuwse schilder- en beeldhouwkunst uit Duitsland en Frankrijk, waaronder werken van de Duitse Romantiek en Franse impressionisten en de laatclassicistische landschapsschilderkunst. Via de werken van Van Gogh, Cezanne, Gauguin en Matisse, de pioniers van de moderne kunst, worden de ontwikkelingen naar het Duitse expressionisme en de verschillende kunststromingen van de 20e eeuw, zoals het kubisme en de abstractie in beeld gebracht.

    Het zijn stromingen en kunstenaars die ik in mijn jonge jeugd vanaf ongeveer mijn 6e levensjaar vooral via de plaatjes in de boeken en magazines van mijn vader bestudeerde. Omdat ik slechthorend was en daardoor pas laat leerde lezen, moest ik het van de afbeeldingen hebben. Zodoende weet ik tot op de dag van vandaag veel stromingen, schilders, en beeldhouwers direct te herkennnen. Ik heb het wel eens eerder geschreven in één van mijn kunstbrieven, waar u zich overigens voor op kunt geven; Cezanne, Monet en Manet  hadden in die tijd, mijn jeugd dus, mijn absolute voorkeur. De lichtheid van de Fransen trok mij toen al aan. Het Classicisme daarentegen vervulde mij, zo jong als ik was, met een niet uit te leggen weerzin. En o,o, hoe gevaarlijk om te schrijven i.v.m. eventuele snelle meningen over mijn beoordelingsvermogen: eigenlijk nog!  Waarschijnlijk  omdat ik - ondanks wellicht vertoonde technische hoogstandjes -  er niets origineel of echt aan vind.

    Hoe dan ook de tentoongestelde collectie is erg divers. Daar bedoel ik mee dat er van alles wat wordt tentoongesteld. Zowel op het gebied van de schilder- en tekenkunst  als op het gebied van de prent- en graveerkunst en de Parijse drukkunst. Ik heb geprobeerd mij te beperken in de beschrijving daarvan en bewust een selectie gemaakt, waarvan ik hoop dat het interessant genoeg is.  Dat neemt niet weg dat het toch een redelijk lang artikel is geworden door de diversiteit.   

     

    Pablo Picasso. Bouteille, guitare et pipe 

     

    HET MUSEUM ZELF 

    De presentatie van het museum ontvouwt zich eigenlijk in drieën. Als je er niet bekend mee bent overvalt dat je, want bij de kassa wordt gevraagd welke tentoonstelling je wilt bezichtigen. De vaste collectie, zoals hierboven beschreven en een vaste fotocollectie of twee tijdelijke exposities die apart betaald moeten worden en waar je een keuze uit moet maken. "Nou, doet u maar Made in Paris, met Chagall, Matisse en Miro', antwoorde ik een beetje oenig en overvallen. En nadat ik deze expositie had bezichtigd liep ik onbevangen en onwetend door naar een andere afdeling in het museum die mij veel experimenteler leek en waar een suppoost, naar het aanzag, weinig mensen had te ontvangen. Ook mij moest hij tegenhouden omdat ik voor deze expositie geen ticket had, maar hij was wel merkbaar blij met een praatje. Wie schetst mijn verbazing, bij de volgende afdeling waar, naar het leek, eveneens een experimentele expositie gaande was en die werd afgeschermd met grote doeken die een soort grottenbouwsels leken voor te stellen, kwam een alleraardigste vrouwelijke suppoost naar mij toe en toen bleek dat ik hiervoor ook al geen ticket had, begon zij desondanks enthousiast te vertellen over deze inderdaad experimentele expositie, helaas in voor mij te rap Duits. Tja, dit is voor buitenlandse bezoekers, denk ik, toch te onduidelijk. Als museum zou ik er één ticket van maken.

    Het museum heeft een collectie naoorlogse en hedendaagse kunst bestaande uit o.a. werken van o.a. Rothko, Newman, Pollock, Reinhardt, Kline, maar ook werken van Soulages, Fontana, Richter en Palermo. [De Duitse schilder Peter Heisterkamp nam in 1964 de naam Blinky Palermo aan]  Het abstracte werk van Pierre Soulages heb ik eerder bezichtigd in Montpellier in Frankrijk. Een reportage daarover is te lezen en te zien in dit blog via:  

    Monica Maat https://www.monicamaat.nl/blog_post/219861490_Pierre+Soulages.+Fra… Monica Maat - Pierre Soulages. Franse abstracte schilder met …

    Lees meer >> | 556 keer bekeken

  • Galerie Bos Fine Art. '10 Kunstenaars en hun werk in Iconic House van Rietveld'. [Stockexpositie in modelwoning Rietveld Utrecht]

    21 september 2023

    Geplaats 6 oktober 2023                    

     10 KUNSTENAARS EN HUN WERK TE  BEZICHTIGEN bij Galerie Bos Fine Art  met STOCKEXPOSITIE.  Gevestigd in modelwoning van Rietveld 

     

    Over de modelwoning van Rietveld en over de 10 deelnemende kunstenaars aan de stockexpositie met UITNODIGING

    In vervolg op het artikel op mijn blog: Monica Maat - Galerie Bos Fine Art STOCKEXPOSITIE in …  over de stockexposite in de modelwoning van Rietveld te Utrecht en allerlei wetenswaardigheden over Gerrit Rietveld en Truus Schröder vindt u op deze pagina een UITNODIGING en meer informatie over de modelwoning van Rietveld en de 10 kunstenaars waaronder ikzelf, die deelnemen aan de stockexpositie van 28 september 2023 t/m 31 maart 2024 in de modelwoning van Rietveld waar Galerie Bos Fine Art  is gevestigd en het beheer per 1 dec. 2023 van het Centraal Museum Utrecht heeft overgenomen. 

    Over Gerrit Rietveld en o.a. zijn leven met Truus Schöder heeft u via bovenstaande link meer kunnen lezen. Op deze pagina wil ik het wat zakelijker hebben over de huizen die hij ontwierp. Na zijn kennissmaking met 'De Stijl' ging Gerrit Rietveld zich in de hoedanigheid van architect steeds meer richten op doelmatigheid dan op schoonheid. Dit paste bij het functionalisme dat in Europa opkwam. In Nederland werd dat 'het Nieuwe Bouwen' genoemd. Grote ramen, dunne stalen kozijnen, platte daken en witgepleisterde gevels waren daar vooral de kenmerken van. [Klik op meer lezen voor vervolg]

    Lees meer >> | 961 keer bekeken

  • Galerie Bos Fine Art STOCKEXPOSITIE in Rietveldpand Utrecht. sept./nov.2023

    20 september 2023

    Geplaatst 20 sept. 2023

     

    TE BEZICHTIGEN bij Galerie Bos Fine Art  STOCK EXPOSITIE  gevestigd in Rietveldpand Utrecht    sept.- nov. 2023

     

     
     

     

       

                 

     

     

       

     

    In deze brief een Uitnodiging

    STOCK expositie GALERIE BOS FINE ART

    in bijzonder pand van Gerrit Rietveld  in - Utrecht -

    En…wie was Gerrit Rietveld met hier en daar een persoonlijk vleugje

    Nieuws | kunstbrief  sept. 2023 monica maat

     

       

     

     

     

     

       

     

     

    RIETVELDZIT  

    Ken je het gevoel dat je gaat zitten   

    op een stoel die er niet staat

     

    de sensatie dat iets plotseling niet is

    waar je het zonder twijfel had verwacht,

    een onzichtbare duw van voren.

     

    Verbaasde berichten van alle spieren:

    Mayday! Mayday! We zweven! We vallen!

    Uitklapreflex van beide armen.

     

    Daarom zit de Rietveldstoel zoals hij zit,

    zo laag en blauw en rood  en goed, 

     

    als om er op te wijzen dat men af en toe 

    eens moet gaan zitten op een stoel

    die er niet staat 

     

    Gedicht van de Utrechtse dichter Ingmar Heytzen. Voormalig huisfilosoof van het Centraal Museum Utrecht en bewonderaar van het werk van Rietveld.

    Uit de Podcastserie: GERRIT | een serie met verhalen over Rietveld. [2018] 

     

    Beste mensen,

    De Rietveldstoel is ongetwijfeld bij u bekend. Over Gerrit Rietveld en zijn werk zijn talrijke boeken en artikelen geschreven. De dichter Ingmar Heytze scheef bovenstaand gedicht bij de rood met blauwe Rietveldstoel. Maar natuurlijk zijn niet alleen de meubelen en het  Rietveld-Schröderhuis van Rietveld wereldberoemd, ook zijn ontwerpen voor sociale woningbouw en de woonblokken in Utrecht zijn wereldwijd bekend, zeker in de architectenwereld. In twee panden van zo'n woningblok, die liggen aan de Erasmuslaan 5 en 9 in Utrecht, worden exposities georganiseerd door Galerie Bos Fine Art met werk van haar kunstenaars en werkt de galerie samen met Ronald Willemsen van ASNOVA Architecture. Dit architectenbureau is al een aantal jaren gevestigd in dit rijksmonument. Daarnaast worden Erasmuslaan 5 en 9 gebruikt voor diverse activiteiten op het gebied van exposities en architectuur en worden er rondleidingen gegeven door het gebouw.  

      

    Van 28 september tot 28 november 2023 is er aan de Erasmuslaan 5 een Stock Expositie te bezichtigen waar ik samen met verschillende kunstenaars [nationaal en internationaal] aan deelneem. Vanaf december 2023 tot april 2024 wordt de Stock expositie voortgezet op de Erasmuslaan 9. Ondertussen worden de werken op gezette tijden gewisseld. Ik houd u gedurende deze hele periode op de hoogte.   

    Bij deze nodig ik u van harte uit!


      

    UITNODIGING STOCK EXPOSITIE  

    MONICA MAAT  EXPOSEERT samen met andere kunstenaars in  

    Galerie Bos Fine Art  [geometrische en minimalistische kunst]    

    Van 28 september tot  28 november 2023.    

    Erasmuslaan 5, 3584 Utrecht tot dec. 2023

    Erasmuslaan 9, 3584 Utrecht vanaf dec. 2023  tot april 2024 

    Openingstijden: klik op Exposities onderaan deze brief


     

    Het woningblok met een modelwoning van Rietveld in Utrecht wordt door Galerie Bos Fine Art overgenomen

    De Erasmuslaan 5 -11 is onderdeel van het eerste blok van vier woningen dat in 1931 werd gebouwd naar het ontwerp van architect Gerrit Thomas Rietveld. Eén van de huizen, nr. 9 werd met meubilair van Rietveld en Truus Schröder ingericht als modelwoning. Op dit moment is nummer 9 aan de Erasmuslaan als modelwoning onderdeel van het Centraal Museum Utrecht. Vanaf december 2023 zal Galerie Bos Fine Art samen met het architectenbureau ASNOVA op nr. 9 gevestigd zijn en nemen zij deze modelwoning over van het Centraalmuseum Utrecht. 

    Op 2 minuten loopafstand ligt het Rietveld-Schröderhuis. Zowel het woonblok als het Rietveld-Schröderhuis zijn in opdracht van Truus Schröder gebouwd.  

     

    Eén van de vier huizen van het woningblok aan de Erasmuslaan, pand nr. 9. werd ingericht als modelwoning. Uit het interieurontwerp bleek dat Rietvelds kleurenpalet was veranderd. In plaats van primaire kleuren kregen de muren pasteltinten. 

    Over Gerrit Rietveld en Truus Schröder 

    Van bushokje tot zomerhuis en van villa tot muziekschool en een kerk in Uithoorn, zeg nou zelf, Nederland is een openluchtmuseum voor het werk van Gerrit Rietveld. Daarbij staat het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht, net als de Big Ben en de Eiffeltoren op de UNESCO Werelderfgoedlijst en zijn bekende stoel is te zien in musea over heel de wereld.

     

    Geboren in Utrecht in 1888, leerde hij  het vak van meubelmaker in de werkplaats van zijn vader, waar hij na de lagere school aan de slag ging. Hij verafschuwde de traditionele, massieve meubelen die daar werden gemaakt. Alhoewel veel later in de tijd doet het mij denken aan mijn eigen uitgesproken voorkeur als kind van een jaar of 10, toen ik de meubels van mijn lieve oma in de deftige zondagskamer, toen nog gebruikelijk, zo lelijk vond en ik steevast met mijn neus op de ramen gedrukt, etalages bekeek met strakke meubels van Pastoe [opgericht in 1913 in Utrecht] en prachtige gordijnen van Ploegstoffen. [De Ploeg, als weverij opgericht in 1923 en in de jaren '50 bekend als voortrekker van 'Goed Wonen'] Ik was er niet weg te slaan. Ik voelde mij heel gelukkig, als mijn vader zaterdagsmiddags, 's morgens moest er nog gewerkt worden, uitgebreid met mij winkelde langs de talrijke artistieke woninginrichting winkels die Nijmegen en Arnhem in de jaren '50, begin '60 toen nog bezat. Indertijd was er woningnood [nooit weggeweest] en woonden we als gezin nog bij mijn oma in huis in Nijmegen. Ik droomde van een heel huis met eigen kamer, ingericht met een strak metalen toilettafeltje in rood en zwart en een metalen bureau van Pastoe, met een metalen Pastoe kruk. En mijn vader had in geval van een eigen huis een Mart Visser bank [in 1960 ontworpen] op het oog. Op mijn 13e werd dit verwezenlijkt. De metalen Pastoe kruk gebruik ik overigens nog steeds. En verder schilderde mijn vader alle muren in ons nieuwe huis in Ploegstofpatronen en kleuren. We werden wat dat betreft spraakmakend in de buurt. Maar goed, dat terzijde, terug naar Gerrit Rietveld.

       

        Gerrit Rietveld

    In 1911 trouwde Rietveld met de verpleegster Vrouwgien Hadders [1883-1957] en  kregen ze zes kinderen. In 1917 opende hij zijn eigen meubelmakerij in Utrecht. Maar tussen Rietveld en zijn vrouw trad geleidelijk aan verwijdering op, deels doordat hij uit de gereformeerde kerk trad en omdat hij Truus Schöder- Schräder had leren kennen, een binnenhuisarchitecte en weduwe, [van advocaat Schöder] waarmee hij een levenslange intieme relatie kreeg en intensief ging samenwerken op het gebied van architectuur en woninginrichting, waarvoor hij lessen had gevolgd bij zijn leermeester architect Piet Klaarhamer en technisch tekenen en stijl- en ornamentleer bij architect P.J Houtzagers. Een vriend van Rietveld adviseerde hem contact te zoeken met Theo van Doesburg, die als hoofdredacteur het tijdschrift voor moderne kunst De Stijl had opgericht. Verschillende meubelstukken werden daarna met toelichtende teksten van Rietveld in het tijdschrift gepubliceerd.[Bron: tijdschriften van De Stijl bij DBNL, Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. Voor wie zich verder wil verdiepen zie:  Inhoudsopgave van De Stijl 1 1917-1920 - DBNL ]  Rietvelds eerste experimentele meubels waren overigens nog onbeschilderd en bruin van kleur.

    Hoe dan ook, Kunststroming DE STIJL, [1917] was ontstaan met o.a. de kunstenaars Theo van Doesburg en Bart van der Leck en Gerrit Rietveld was een belangrijke verkondiger van de opvattingen van De Stijl, waarin functionaliteit, eenvoud en primaire kleuren centraal stonden. Rietvelds opvattingen over de kunst komen hier duidelijk naar voren. "Zitten is een werkwoord, als je moe bent ga je maar liggen". Zo reageerde Rietveld op kritiek dat zijn stoel niet comfortabel zat. Na alles wat ik gelezen heb over Rietveld en Truus Schöder, constateer ik al met al dat zij er een  tamelijk Spartaanse opvatting en levenswijze op na hielden. Zelf heb ik meubels gemaakt naar eigen ontwerp, waaronder kerkmeubels, die ik absoluut niet vind zitten, maar duidt ze aan als 'niet functionele meubelen'. Nou ja, de kerkbanken in de gereformeerde kerk in Nijmegen vond ik na een uur kerkdienst ook niet echt fijn zitten als kind. Ik weet nog dat er kussentjes werden meegenomen. Wel heb ik voor de herdenking van 100 jaar Bauhaus in 2019 geprobeerd een beter zittende z.g. Bauhaus stoel te maken. Een afbeelding van deze stoel kun u onderaan deze brief aanklikken. Voor de totstandkoming daarvan kunt u klikken op: Monica Maat - 100 jaar BAUHAUS in 2019

    Het Rietveld Schröderhuis ontwierp Rietveld in 1924  in nauwe samenwerking en in opdracht van Truus Schröder. Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om dit huis te ontwerpen. Truus had Rietveld ingeschakeld met het verzoek om een geschikt huis voor haar gezin te vinden in Utrecht, maar toen dat niet gevonden werd ontstond het idee om een stuk grond te kopen, maar dat was toen al geen eenvoudige zaak in Utrecht. Truus sprak met Rietveld af dat ze beiden op een zondagmiddag apart van elkaar naar een stuk grond zouden zoeken. Wie schetst hun verbazing, beiden kwamen ze met hetzelfde stuk grond aan. Niet meteen het handigste stuk grond en het werd toentertijd meer als een plasweide gebruikt, maar nood breekt wet. Truus had wel een paar stelregels: zo moest o.a. alle huisraad eigenlijk in twee grote koffers passen. "Je bent dan van een heleboel af, een heleboel zorgen, een huis... alles uit één stuk, één lichtbron, één waterbron", hoor je haar vertellen in het audiomateriaal van het Centraal Museum van Utrecht tijdens een interview uit 1983. Het kwam op soberheid aan, iets waar Rietveld zeker voor te porren was. Volgens mij is dit het minimalisme ten top en was Truus ook daarin haar tijd vooruit, want zoiets noemt men heden ten dage ook wel 'ontspullen'!  Ik geloof niet dat het mij zou lukken. Ik verzamel ongeveer alles van en op papier. Boeken, ordners vol aantekeningen, tekenmappen en kasten vol ontwerpen voor de komende 100 jaar vrees ik. Nee, ik leef erop, ik eet ongeveer alle soorten papier maar ik dwaal ten tweede male af. Terug naar Truus Schröder nu.  

           

    Truus Schöder en Gerrit Rietveld in 1963 [foto: Groene Amsterdammer]

    Iedereen kent het Rietveld Schröderhuis maar wie was Truus Schröder [geboren Schräder] ? Journalist Jessica van Geel schreef een boeiend en prachtig boek over deze vrouw. Een binnenhuisarchitecte, met wie Rietveld meer dan veertig jaar een grotendeels geheime relatie had. Een vrouw die veel voor de carrière van Rietveld betekende. Ze is geboren in 1889 in Deventer en kwam uit een welgesteld Katholiek zakenmilieu. Ze las veel en was op zoek naar vrijheid. Ze trouwde in 1911 met advocaat Frits  Schröder. Er waren conflicten, maar er was geen openlijke breuk. Toen haar man in 1923 overleed, kon ze eindelijk gaan wonen en leven zoals ze dat zelf wilde. In 1911 vond de eerste ontmoeting plaats tussen Truus en Gerrit. Toen de vrouw van Gerrit Rietveld overleden was [1957] is hij bij Truus ingetrokken in zijn zelf ontworpen huis. Ze waren toen in de zeventig. Het is altijd duidelijk geweest dat Rietveld niet bij zijn vrouw zou weggaan en dat was ook niet wat Truus wilde. Truus vertelt daarover [in het audiomateriaal van het Centraal Museum van Utrecht tijdens een interview uit 1983] dat Gerrit het huis helemaal niet zo prettig vond. "Het was hem te gecompliceerd met al die schuifschotten, hij wist niet eens hoe ze werkten", zegt Truus lachend. Volgens Truus was er eigenlijk geen huis waar Gerrit zich wel prettig in voelde. De kern was volgens haar: soberheid en niet geleefd worden en leven met zo min mogelijk spullen.

    Volgens architect Bertus Mulder, [1929] korte tijd oud collega van Rietveld [echtgenoot van Monika Buch die is aangesloten bij Galerie Bos Fine Art] lunchte hij met een glas water en een krentenbol. Op de vraag wat er zo vernieuwend aan het werk van Rietveld is, antwoord Bertus Mulder: "Hij was zo fanatiek bezig met iets waarvan hij vond dat het de ruimte intact moest laten. Dat zie je bij niemand anders". [Uit: de Podcastserie: GERRIT | een serie met verhalen over Rietveld. [2018]

            

     Er valt nog eindeloos veel te vertellen over Rietveld en zijn werk. Maar met bovenstaand antwoord van architect Bertus Mulder lijkt het mij voor nu een goed moment om deze brief af te sluiten. De volgende keer vertel ik graag over de modelwoning die Galerie Bos Fine Art samen met het architectenbureau Asnova gaat overnemen van het Centraal museum.

     

     

    Ik wens u een fleurige herfstperiode en graag tot mijn volgende kunstbrief!

     

    Monica Maat

     

    Bronnen:

    *Ida van Zijl. Voormalig directeur van Centraal Museum Utrecht. Zij schreef talrijke artikelen    en boeken over Gerrit Rietveld maar ook specifiek over Truus Schöder en haar rol als       opdrachtgeefster 

    *Jessica  van Geel. Journaliste schreef het boek: I love jou Rietveld, over Truus Schröder.

    * Arjan de Boer. Publicist over geschiedenis, design, monumenten en architectuur, waaronder de modelwoning van Rietveld. De Utrechtse Internet Courant . DUIC 2017.

     

    Contact met mij opnemen? Laat een reactie achter op mijn site.

     

       

     

       
     

     

       

    Werk m.b.t. Bauhaus en Nieuw werk

     

       
     

     

     

    Bauhaus stoel, paneel en installatie [collage]

    Bauhaus stoel, paneel en installatie...
    Bauhaus collage van stoel, paneel en installatie, gemaakt in het kader van 100 jaar...

     

    Bauhaus stoel [voorkant]

    Bauhaus stoel [voorkant]
    De stoel is geïnspireerd op Bauhaus, - dat in 2019 100 jaar...

     
     
     

    Bauhaus stoel  [zijkant]

    Bauhaus stoel [zijkant]
    De stoel is geïnspireerd op Bauhaus, - dat in 2019 100 jaar...

     

    Tweeluik. Rechthoek in perspectief en viervoud

    Tweeluik. Rechthoek in perspectief...
    Tweeluik. Rechthoek in perspectief en viervoud. [Te koop bij Galerie Bos Fine Art in...

         
     
     

    Rechthoek in perspectief en viervoud [2e van tweeluik]

    Rechthoek in perspectief en viervoud...
    Rechthoek in perspectief en viervoud [2e van tweeluik]  [Te koop als...

     

    Rechthoek in perspectief en viervoud [1e van tweeluik]

    Rechthoek in perspectief en viervoud...
    Rechthoek in perspectief en viervoud [1e van tweeluik]  [Te koop als tweeluik bij...

         
     
                     
             

     

                     

           

     

       

     

    Expositie

     

       
     

     

       

       

    Galerie Bos Fine Art STOCKEXPOSITIE [gevestigd in Rietveldpand uit 1931-1934] Utrecht. Monica Maat
    28 sep. 2023 tot en met 28 nov. 2023
    in Utrecht. Stockexpositie in Galerie Bos Fine Art, gevestigd in Rietveldpand [uit 1931-1934] in Utrecht met geometrische en minimalistische kunst van...

     

     

     

         
     
     

                    Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen, bericht mij dan s.v.p. even

     
     
     

     

     

    Bovenstaand ziet u mijn kunst/nieuwsbrief. Vindt u het leuk om deze te ontvangen, bericht u mij dan s.v.p. even. Elk kwartaal wordt er een brief verzonden. De laatste brief in de maand december is altijd een oudejaarsbrief. 


    Lees meer >> | 900 keer bekeken

  • GALERIE S T I J L MUSEUM | BEELDENTUIN | GALERIE S T I J L in EEFDE

    9 april 2023

    EEFDE

     

     

    Bezoek aan Galerie STIJL   | Museum |  Beeldentuin

    in Eefde 

     

    Op weg naar Eefde op 1e Paasdag 2023, een mooie zonnige dag via Harderwijk, over de Veluwe, richting Apeldoorn, genoot ik van een prachtige route om Museum | Galerie Stijl te bereiken. Er is weinig nodig om je op deze manier op vakantie te wanen, zeker als je dan ook nog eens heel hartelijk welkom wordt geheten door de eigenaren van Museum | Galerie S T I J L, Hans Christiaan Peters en Etta Adriaanse en niet te vergeten de bijzondere [theater]dichter Boudewijn Rikmenspoel, die de honneurs waarneemt bij de informatiebalie.En wat voor Galerie|Museum! Omringd door een prachtig aangelegde Beeldentuin met bijzondere bomen en planten met maar liefst 70 abstracte en geometrische sculpturen en beelden van diverse kunstenaars, komen kunst en natuur op aangename,artistieke en rustgevende wijze bij elkaar. En dat is nog niet alles, want er zijn verschillende ruimten waar wisselende exposities zijn te bezichtigen met geometrische, minimalistische,of concrete kunst, aangevuld met objecten, keramiek en sieraden. Zo is er het museumpaviljoen, een beeldengalerij een luisterhuis, een kijkhuis, en een galerieruimte.  

     

      

     

    Foto boven: aan de wand werk van Henk Rusman 

     

     

     

     

     

    Galerie S T I J L is begonnen in 1989 in Arnhem in een prachtig monumentaal pand in de Parkstraat in Arnhem.Vanaf 1993 heb ik daar 12 jaar bij Hans Christiaan mogen exposeren. De Galerie is in 2018 heropend in Eefde.

     

    Helemaal links: 3 werken onder elkaar van Herman van de Poll

     

     

     

    Lees meer >> | 898 keer bekeken

  • LENTE in de Kunst en Geometrie

    8 april 2023

                                          

    Lente in de KUNST en GEOMETRIE  [kunstbrief april 2023]                    

                                                                              

            

     

     

     

    Beste mensen,   

    Voor mij geldt de lente als het heerlijkste seizoen  van het jaar. Januari is nog maar net begonnen, de eigenhandig beschilderde drie koningenbeelden zijn weer teder gedag gezegd en ingepakt en op zolder opgeslagen, of reikhalzend zoek ik de lucht af naar een sprankje lentelucht.  Meestal zie ik aan een bepaald licht al ver vooruit dat de lente eraan komt, of ruik ik het of voel ik het aan mijn water. Maar dit jaar, nee ik bleef mij een grotbewoonster voelen, donker en nat in oude lucht en daarbij de toestand in de wereld in ogenschouw genomen, wordt de menselijke geest ook niet bepaald verlicht, met al het verdriet en geweld van oorlogen en rampen om ons heen. Toch kun je er van op aan dat de lente altijd weer in aantocht is, dat is tenminste een heel consequente factor tijdens ons leven. Veel kunstenaars hebben zich laten inspireren door de lente. De Avro|Tros zond vorig jaar een kunstuitzending met als thema Lente uit. Voor een gedeelte is mijn keuze daarop gebaseerd. Zoals zo vaak ontbreekt daar naar mijn gevoel een geometrische uitbeelding van. Dit nu, was voor mij aanleiding om in vervolg op mijn 'geometrisch winterpaneel' een 'geometrisch lentepaneel' te maken. Behalve mijn geometrisch 'lentewerk' toon ik ook graag wat ander vrolijk 'lentewerk' in deze brief. De meest bekende lenteschilderijen kennen we van Claude Monet en van Gogh. 

    Maar... zo gepassioneerd als ik ben van de Italiaanse Renaissance begin ik toch met ‘De Lente’ van de Italiaanse schilder Botticelli uit Florence, mijn liefde voor zijn werk lijkt wel eindeloos te zijn. Ik heb er over nagedacht hoe dat komt , wanneer kent een mens zichzelf door en door, maar ik denk dat het vooral komt door mijn uitgesproken voorliefde voor elegantie.

    Alweer wat langer geleden had ik een tabernakel geschilderd met een fragment uit het schilderij La Primavera [De Lente] met  het vooropgezette doel daarbij een tafel te ontwerpen en te maken. Dat is uiteindelijk een 10-potige tafel geworden die in twee helften tegenelkaar gezet kan worden. [Onderaan deze brief kunt u een foto van dit werk aanklikken.] Voor vervolg: klik op lees meer

     

    Lees meer >> | 821 keer bekeken

  • Carmen Herrera

    13 november 2022

    Geplaatst 13 nov. 2022

    CARMEN HERRERA

    106 jaar is ze geworden en tot mijn eigen verwondering niet echt in een hoekje van mijn aandacht aanwezig, Carmen Herrera… totdat  de voorzitter [tot voor kort] van het bestuur van het Stadsmuseum Harderwijk mij in het voorjaar van dit jaar een krantenartikel over haar en haar geometrisch werk zond. 

     

     

    De kunstenares Carmen Herrera overleed in februari dit jaar [2022]en tot mijn verbazing moest ze bijna een eeuw wachten op erkenning van haar geometrische kunst. Geboren in 1915 in de Cubaanse hoofdstad Havanna, trouwde ze in 1939 met Jesse Loewenthal, die een Amerikaanse vriend van haar broer was, en verhuisde naar Parijs waar ze zich onderdompelde in de kunstkringen. Naar haar zeggen waren dat haar gelukkigste jaren. In 1954 verhuisde ze naar New York, waar haar man docent Engels werd en zij in betrekkelijke onbekendheid aan haar kunst werkte. Haar man die in 2000 overleed op 98 jarige leeftijd heeft de doorbraak van zijn vrouw niet meegemaakt. 'Iedereen zei dat Jesse dit succes van bovenaf heeft geregeld', verteld Carmen aan de New York Times. Zelf hield ze het erop dat ze heel hard had gewerkt en ze zag haar man nou niet direct op een wolk van alles regelen. 'Misschien lag het gewoon aan mijzelf', vertelt ze, en ik geef haar geen ongelijk. 

     

          

     

    Haar eerste kunstwerk verkocht ze op haar negentiende, maar pas rond haar negentigste werd ze een internationaal gevierd abstract schilder. Het had ook een voordeel dat ze zo lang onopgemerkt bleef. 'Ik kon doen wat ik wilde', en vertelt ze ook: 'er is een gezegde dat als je maar lang genoeg wacht, de bus vanzelf komt'. 'Nou ik heb bijna een eeuw gewacht' zegt ze lachend in de documentaire The 100 Year Show.

    Hoe dan ook, het blijft opmerkelijk dat haar eerste grote solotentoonstelling pas in 2016 plaatsvond, nadat zij in in de jaren '50 was neergestreken in New York. Eigenlijk pas een paar maanden voor haar 101ste verjaardag.

       

     

    Carmen Herrera maakte afgemeten, rechtlijnige kunstwerken die niets hadden van de grootse, explosieve abstracte werken van Pollock of het abstract expressionisme van Willem de Kooning. Herrera contrasteerde slechts met enkele kleuren per werk. ’Ze is een distilleerder’, zei haar oude vriend en buurman, schilder Tony Bechara. ’Ze is een abstractionist, maar neigt naar minimalisme. Ze begint misschien met een schilderij dat drie vormen heeft en na een week is het teruggebracht tot één vorm’. Net als haar minimalistische kunstwerken is Herrera een vrouw van weinig woorden precies en to the point.

     

     

                

     

       

    Dat ze genegeerd werd lag er waarschijnlijk niet aan dat de wereld niet klaar was voor geometrie of minimalisme, want twee vrienden van haar, Leon Polk Smith en Barnette Newman, braken wel door met hun geometrisch georiënteerde werken. Wat speelde was dat zij uit Cuba kwam en dat ze een vrouw was. Galeriehouder Rose Fried die zeer avant-gardistische kunstenaars liet exposeren overwoog Herrera een solotentoonstelling te geven, dat ging uiteindelijk niet door omdat ze een vrouw was. Een klap in haar gezicht. In 2004 toonde galeriehouder Frederico Sève haar werk in New York. Ineens werden haar werken de hemel ingeprezen. 'Hoe hebben we deze briljante composities kunnen missen?’, schreef The Observer. Er volgden diverse exposities onder andere in Duitsland en later in het Museum of Modern Art en het Tate Modern in Londen. Ze was nog lang niet klaar. Ter ere van haar 107ste verjaardag stonden dit jaar nog twee tentoonstellingen gepland in het Londens Royal Opera House en de Lisson Galery in haar woonplaats New York. Dat heeft ze niet mogen meemaken.[voor vervolg klik op: lees meer]

     

     

    Lees meer >> | 811 keer bekeken

  • De Kleur Gedicht een nieuw kunstboek met een feestelijke presentatie + Programma

    7 augustus 2022

    Geplaatst 7 augustus 2022

     

    Een nieuw kunstboek met een feestelijke presentatie!

     

     

     

    Monica Maat


    De Kleur Gedicht
    Kunst in beeld en gedicht

     

    Een nieuw kunstboek van Monica Maat is verschenen. De presentatie vindt plaats in de theaterzaal van kunstencentrun De Kubus in Lelystad op 9 oktober 2022. Daarvoor hebben de Kunstuitleen Lelystad en en Monica Maat de handen ineengeslagen om een leuke middag te organiseren.  

    Hieronder volgt informatie over het kunstboek en het programma dat rondom de presentatie van het kunstboek zal plaatsvinden.  

     

    De kleur gedicht

    In haar tweede kunstboek De Kleur Gedicht weet kunstenares Monica Maat opnieuw de kunst van Geometrie te verweven met de kunst van het dichten. In een uniek dynamisch spel weet zij beeld en taal met elkaar te verbinden, waarbij het één moeiteloos overvloeit in het ander en geometrische vormen en gedichten een onlosmakelijk geheel vormen. Dit culturele boek is op 29 juli verschenen.

     

    Samenvatting

     

    De Kleur Gedicht  is een kunstboek met de meest recente geometrische schilderijen en computerart  in combinatie met gedichten van beeldend kunstenaar Monica Maat in vervolg op haar eerdere verschenen boek: De Schoonheid van Geometrie. In het boek geeft zij een beknopte toelichting over geometrie en haar geometrische werk. Zij werkt in de traditie van de in 1917 opgerichte kunststroming De Stijl waaraan zij in het bijzonder aspecten van de  waarneming toevoegt. Bij de afbeeldingen weet Monica Maat de kunst van de geometrie te verweven met de kunst van het dichten. Het boek is op artistieke wijze door haar vorm gegeven, waardoor beeld en woord elkaar versterken. [Voor vervolg klik op: lees meer]

     

     

    Gedicht uit het kunstboek

     

     

     


     

     

    Lees meer >> | 1260 keer bekeken

  • Meer blogs >>