• BLOG 2009 t/m 2022 met berichten over exposities, persberichten, wetenswaardigheden over kunst en fotoreportages

    13 november 2022

    Inleiding: Op dit Blog vindt u berichten vanaf 2009 tot en met 2022 over talrijke kunstactiviteiten zoals: Exposities - Galerie Bos Fine Art - Persberichten - Atelierroutes - Gedichten - Dijkdichters - Foto's - alsook van kunstenaars en manifestaties uit het hele land. 

     


     TV opname omroep Flevoland    

     

    De Lelystadse kunstenaar Monica Maat is genomineerd voor de 5e Internationle André Evard Preis. Naar aanleiding van de nominatie zond Omroep  Flevoland op 19 oktober 2018 een TV opname uit met de aanhef: MONICA MAAT EN DE LIEFDE voor  GEOMETRISCHE KUNST . Een lijnenspel met kleuren. Dimensies op het platte vlak met geometrische kunst. Internationale erkenning. 

     

    LINK  Monica Maat in de race voor Duitse kunstprijs - YouTube  https://www.youtube.com › watch 

     
     
     

    Cijfers m.b.t. dit blog  

    Dit blog is geplaatst op 16 mei 2012 en bevat berichten vanaf 2009. Op 18 april 2021 bevat het blog 179 thema’s en is dan in het totaal 193.317 keer bekeken.


     

    Kunstblog Oprichting KUP 11  4 februari 2011

    Over de oprichting en het ontstaan van het kunstenaarscollectief KUP 11, op 4 februari 2011  kunt u meer lezen op mijn KUNSTBLOG. Klik daarvoor op:  KUNSTBLOG Inleiding Monica Maat + info Kup 11

    Lees meer >> | 137 keer bekeken

  • Carmen Herrera

    13 november 2022

    Geplaatst 13 nov. 2022

    CARMEN HERRERA

    106 jaar is ze geworden en tot mijn eigen verwondering niet echt in een hoekje van mijn aandacht aanwezig, Carmen Herrera… totdat  de voorzitter [tot voor kort] van het bestuur van het Stadsmuseum Harderwijk mij in het voorjaar van dit jaar een krantenartikel over haar en haar geometrisch werk zond. 

     

     

    De kunstenares Carmen Herrera overleed in februari dit jaar [2022]en tot mijn verbazing moest ze bijna een eeuw wachten op erkenning van haar geometrische kunst. Geboren in 1915 in de Cubaanse hoofdstad Havanna, trouwde ze in 1939 met Jesse Loewenthal, die een Amerikaanse vriend van haar broer was, en verhuisde naar Parijs waar ze zich onderdompelde in de kunstkringen. Naar haar zeggen waren dat haar gelukkigste jaren. In 1954 verhuisde ze naar New York, waar haar man docent Engels werd en zij in betrekkelijke onbekendheid aan haar kunst werkte. Haar man die in 2000 overleed op 98 jarige leeftijd heeft de doorbraak van zijn vrouw niet meegemaakt. 'Iedereen zei dat Jesse dit succes van bovenaf heeft geregeld', verteld Carmen aan de New York Times. Zelf hield ze het erop dat ze heel hard had gewerkt en ze zag haar man nou niet direct op een wolk van alles regelen. 'Misschien lag het gewoon aan mijzelf', vertelt ze, en ik geef haar geen ongelijk. 

     

          

     

    Haar eerste kunstwerk verkocht ze op haar negentiende, maar pas rond haar negentigste werd ze een internationaal gevierd abstract schilder. Het had ook een voordeel dat ze zo lang onopgemerkt bleef. 'Ik kon doen wat ik wilde', en vertelt ze ook: 'er is een gezegde dat als je maar lang genoeg wacht, de bus vanzelf komt'. 'Nou ik heb bijna een eeuw gewacht' zegt ze lachend in de documentaire The 100 Year Show.

    Hoe dan ook, het blijft opmerkelijk dat haar eerste grote solotentoonstelling pas in 2016 plaatsvond, nadat zij in in de jaren '50 was neergestreken in New York. Eigenlijk pas een paar maanden voor haar 101ste verjaardag.

       

     

    Carmen Herrera maakte afgemeten, rechtlijnige kunstwerken die niets hadden van de grootse, explosieve abstracte werken van Pollock of het abstract expressionisme van Willem de Kooning. Herrera contrasteerde slechts met enkele kleuren per werk. ’Ze is een distilleerder’, zei haar oude vriend en buurman, schilder Tony Bechara. ’Ze is een abstractionist, maar neigt naar minimalisme. Ze begint misschien met een schilderij dat drie vormen heeft en na een week is het teruggebracht tot één vorm’. Net als haar minimalistische kunstwerken is Herrera een vrouw van weinig woorden precies en to the point.

     

     

                

     

       

    Dat ze genegeerd werd lag er waarschijnlijk niet aan dat de wereld niet klaar was voor geometrie of minimalisme, want twee vrienden van haar, Leon Polk Smith en Barnette Newman, braken wel door met hun geometrisch georiënteerde werken. Wat speelde was dat zij uit Cuba kwam en dat ze een vrouw was. Galeriehouder Rose Fried die zeer avant-gardistische kunstenaars liet exposeren overwoog Herrera een solotentoonstelling te geven, dat ging uiteindelijk niet door omdat ze een vrouw was. Een klap in haar gezicht. In 2004 toonde galeriehouder Frederico Sève haar werk in New York. Ineens werden haar werken de hemel ingeprezen. 'Hoe hebben we deze briljante composities kunnen missen?’, schreef The Observer. Er volgden diverse exposities onder andere in Duitsland en later in het Museum of Modern Art en het Tate Modern in Londen. Ze was nog lang niet klaar. Ter ere van haar 107ste verjaardag stonden dit jaar nog twee tentoonstellingen gepland in het Londens Royal Opera House en de Lisson Galery in haar woonplaats New York. Dat heeft ze niet mogen meemaken.[voor vervolg klik op: lees meer]

     

     

    Lees meer >> | 252 keer bekeken

  • De Kleur Gedicht een nieuw kunstboek met een feestelijke presentatie + Programma

    7 augustus 2022

    Geplaatst 7 augustus 2022

     

    Een nieuw kunstboek met een feestelijke presentatie!

     

     

     

    Monica Maat


    De Kleur Gedicht
    Kunst in beeld en gedicht

     

    Een nieuw kunstboek van Monica Maat is verschenen. De presentatie vindt plaats in de theaterzaal van kunstencentrun De Kubus in Lelystad op 9 oktober 2022. Daarvoor hebben de Kunstuitleen Lelystad en en Monica Maat de handen ineengeslagen om een leuke middag te organiseren.  

    Hieronder volgt informatie over het kunstboek en het programma dat rondom de presentatie van het kunstboek zal plaatsvinden.  

     

    De kleur gedicht

    In haar tweede kunstboek De Kleur Gedicht weet kunstenares Monica Maat opnieuw de kunst van Geometrie te verweven met de kunst van het dichten. In een uniek dynamisch spel weet zij beeld en taal met elkaar te verbinden, waarbij het één moeiteloos overvloeit in het ander en geometrische vormen en gedichten een onlosmakelijk geheel vormen. Dit culturele boek is op 29 juli verschenen.

     

    Samenvatting

     

    De Kleur Gedicht  is een kunstboek met de meest recente geometrische schilderijen en computerart  in combinatie met gedichten van beeldend kunstenaar Monica Maat in vervolg op haar eerdere verschenen boek: De Schoonheid van Geometrie. In het boek geeft zij een beknopte toelichting over geometrie en haar geometrische werk. Zij werkt in de traditie van de in 1917 opgerichte kunststroming De Stijl waaraan zij in het bijzonder aspecten van de  waarneming toevoegt. Bij de afbeeldingen weet Monica Maat de kunst van de geometrie te verweven met de kunst van het dichten. Het boek is op artistieke wijze door haar vorm gegeven, waardoor beeld en woord elkaar versterken. [Voor vervolg klik op: lees meer]

     

     

    Gedicht uit het kunstboek

     

     

     


     

     

    Lees meer >> | 720 keer bekeken

  • Verschijning kunstboek 'De Kleur Gedicht' Monica Maat augustus 2022

    6 augustus 2022

    Geplaatst  6 augustus 2022 

     

    Het Nieuwe Kunstboek van Monica Maat is verschenen 

     

     

     

    Monica Maat


    De Kleur Gedicht
    Kunst in beeld en gedicht


     

     

     

     

    In haar tweede kunstboek De Kleur Gedicht weet kunstenares Monica Maat opnieuw de kunst van Geometrie te verweven met de kunst van het dichten. In een uniek dynamisch spel weet zij beeld en taal met elkaar te verbinden, waarbij het één moeiteloos overvloeit in het ander en geometrische vormen en gedichten een onlosmakelijk geheel vormen. Dit culturele boek is op 29 juli verschenen.

     

    Samenvatting

     

    De Kleur Gedicht  is een kunstboek met de meest recente geometrische schilderijen en computerart  in combinatie met gedichten van beeldend kunstenaar Monica Maat in vervolg op haar eerdere verschenen boek: De Schoonheid van Geometrie. In het boek geeft zij een beknopte toelichting over geometrie en haar geometrische werk. Zij werkt in de traditie van de in 1917 opgerichte kunststroming  De Stijl waaraan zij in het bijzonder aspecten van de  waarneming toevoegt. Bij de afbeeldingen weet Monica Maat de kunst van de geometrie te verweven met de kunst van het dichten. Het boek is op artistieke wijze door haar vorm gegeven, waardoor beeld en woord elkaar versterken. 

     

    Genre: Kunst, Cultuur & Filosofie
    Illustraties: ja
    Uitvoering: Hardcover
    Omvang: 20 x 20 cm
    ISBN: 978-94-645-0779-9
    Aantal pagina's: 68
    Prijs: € 24,50
    incl. verwerk- en verzendkosten naar Nederland en België

    Bestel

     

     

    Over de auteur

     

    Monica Maat, beeldend kunstenaar en dichteres, heeft onder meer in verschillende disciplines van het onderwijs gewerkt en in de zwakzinnigenzorg als muziektherapeute. Daarnaast bleef haar hart bij de schone kunsten liggen, waarvoor zij in Nijmegen haar opleidingen heeft gevolgd. In 1985 besloot zij zich fulltime aan de beeldende kunst te gaan wijden en zich onder andere verder te verdiepen in de geometrie in navolging op kunststroming De Stijl. Opgegroeid in een gezin waar kunst werd beschouwd als een vrijheidswetenschap hebben haar ouders dat zeker bij haar opvoeding betrokken! In de loop der jaren heeft zij ruim 180 tentoonstellingen gehouden in binnen- en buitenland. Op het gebied van de poëzie is de literaire beweging van De Vijftigers voor haar een blijvende inspiratiebron gebleken. Haar gedichten zijn niet rijmend maar de cadans neigt vaak naar een jambisch of trocheïsch metrum. In 1993 is zij genomineerd voor de Nationale Debuutprijs. Er zijn diverse bundels en een beeldverhaal uitgegeven, ook behaalde zij verschillende poëzieprijzen. Over geometrie verscheen eerder haar boek: De Schoonheid van Geometrie, met gedichten van wijlen Michel Martinus, dichter en voormalig stadsdichter van Harderwijk. Daarnaast heeft Monica een professionele animatiefilmlaten maken met figuren uit haar schilderijen. De film draait exclusief bij openingen van haar tentoonstellingen of boekpresentaties. Haar geometrisch werk werd in 2018 en 2021 door Kunsthalle Messmer in het Duitse Riegel door een vakjury genomineerd voor de Internationaler André Evard-Preis, één van de belangrijkste prijzen van Europa voor geometrische en constructivistische kunst. Meer van haar werk is te zien  op: www.monicamaat.nl 

     

     

    Lees meer >> | 452 keer bekeken

  • Museum NAGELE Persberichten Monica Maat en Henk Rusman exposeren Geometrische Kunst in MUSEM NAGELE juni-aug. KUNSTKRANT, MUSEUMTIJDSCHRIFT, FLEVOPOST juni- aug. 2022

    3 augustus 2022

    Geplaatst 3 augustus 2022

     

    Persberichten: tentoonstelling Monica Maat en Henk Rusman in Museum Nagele met 'Geometrische Waarnemingen' van  juni t/m 28 augustus 2022. 

    Voor een fotoreportage van de expositie kunt u klikken op:  Monica Maat - Expositie Museum NAGELE 'GEOMETRISCHE …

     

     

    ARTIKEL IN FLEVOPOST 3 aug. 2022  

     

    Monica Maat uit Lelystad exposeert geometrische kunst in Museum Nagele              

    Vandaag, 12:07 • Uit

     

    De geometrische schilderijen van Monica Maat zijn samen met de driedimensionale werken van Henk Rusman te zien in Museum Nagele. Foto: Monica Maat

     

    De geometrische schilderijen van de Lelystadse kunstenares Monica Maat zijn samen met de driedimensionale kunstwerken van Henk Rusman uit Smilde te zien in Museum Nagele. De expositie ‘Geometrische waarnemingen’ is nog te bezichtigen tot en met 28 augustus.

    Het werk van Monica Maat verwijst onder andere aan een uitspraak van Carl Jung: ‘Alles hangt af van hoe we dingen zien’. Voor Monica is dat een vertrouwde gedachte die zij al vanaf haar jeugd aanhangt en waar zij in haar werk mee bezig is. Het boeit Monica namelijk om met haar geometrische werken optische effecten te creëren en de waarneming te manipuleren. Haar werken hebben als basis een ornamenteel karakter en zijn geïnspireerd op de Europese Renaissance. Vooral de Italiaanse Renaissance heeft haar speciale interesse en vormt voor haar een oneindige bron van schoonheid. Voorbeelden zijn onder andere de lijnstructuren in Italiaanse marmeren vloeren en de optische werkingen van fresco’s die te vinden zijn in de abdijen van Toscane. Daarbij werkt zij in de traditie van de in 1917 opgerichte Nederlandse kunstbeweging De Stijl, waaraan zij in het bijzonder aspecten van de waarneming toevoegt.

     

    Eén van de werken van Monica Maat die te zien zijn in Museum Nagele getiteld: 'Optical mathematics with gray and gold' (witte rand is aangeschilderd). Afbeelding: Monica Maat

     

    In de driedimensionale wereld van Henk Rusman zijn de geometrische werken verre van eentonig. De werken nodigen uit om eromheen te lopen en ze van alle kanten te bekijken. Bij iedere stap zie je een ander beeld.

    Geometrisch spel van vorm, kleur en licht

    Monica en Henk laten een boeiende tentoonstelling zien waarbij hun werk zo is ingericht en gecombineerd dat de werken elkaar versterken en er een sprankelend geometrisch spel van vorm, kleur en licht ontstaat.

     

    Driehoeken in Kwadraat gemaakt door Henk Rusman. Foto: Museum Nagele

     

    Boekpresentatie

    Op 9 oktober, wordt in samenwerking met Kunstuitleen Lelystad, in de theaterzaal van De Kubus in Lelystad, het kunstboek ‘De Kleur Gedicht’ van Monica Maat gepresenteerd. Het boek bevat de meest recente geometrische schilderijen in combinatie met bijbehorende gedichten van Monica.

    Enkele geometrische werken die nu in Museum Nagele te zien zijn, staan ook in het kunstboek. Het eerste exemplaar van het boek zal door de Commissaris van de Koning in Flevoland, Leen Verbeek, in ontvangst worden genomen. Daarnaast zal een feestelijk totaalprogramma worden gepresenteerd met onder andere een geometrische film en er zal een muzikale compositie, speciaal geschreven op zeven van haar geometrische schilderijen, ten gehore worden gebracht.

    www.monicamaat.nl

     

     

    NOG EEN  VERSIE  in FLEVOPOST 3 aug. 2022  

     


                 KunstKrant.n11 april 2022

     

    ’Geometrische waarnemingen’ in Museum Nagele

                                            4/11/2022

     

    https://www.kunstkrant.nl/uploads/5/1/8/8/5188595/published/551.png?1628765

                                                   117

     

     

    Driehoeken in kwadraat Henk Rusman - Foto Museum Nagele

     

    Vanaf 2 juni 2022 exposeren Monica Maat en Henk Rusman in Museum Nagele. Monica Maat toont geometrische schilderijen en Henk Rusman beelden van metaal en steen. De titel van de expositie is 'Geometrische waarnemingen'. Beide exposanten geven op 2 juni om 16 uur uitleg bij hun werk.
    Een ieder is welkom, de reguliere entreeregeling is van toepassing. ​


    Monica Maat en Henk Rusman laten een boeiende tentoonstelling zien waarbij hun werk zo is ingericht en gecombineerd dat de werken elkaar versterken en er een sprankelend geometrisch spel van vorm, kleur en licht ontstaat. De expositie is te bezichtigen tot en met 28 augustus 2022.
     
    ‘Alles hangt af van hoe we dingen zien’. Een uitspraak van Carl Jung waar het werk van Monica Maat onder andere aan refereert. Het boeit Monica om met haar geometrische werken optische effecten te creëren en de waarneming te manipuleren. Haar werken hebben als basis een ornamenteel karakter en zijn geïnspireerd op de Italiaanse Renaissance. Daarbij werkt zij in de traditie van de in 1917 opgerichte Nederlandse kunstbeweging De Stijl, waaraan zij in het bijzonder aspecten van de waarneming toevoegt.
     
    Bezielde geometrie. In de driedimensionale wereld van Henk Rusman zijn de geometrische werken verre van eentonig. De werken nodigen uit om eromheen te lopen en ze van alle kanten te bekijken. Bij iedere stap zie je een ander beeld.
    Door die telkens nieuwe kijkhoeken blijft zo’n structuur ongrijpbaar en fris. Je ziet nooit alle kanten tegelijk. Er ontstaat een bezield verband tussen het rationeel ogende werk in metaal of steen en de vitaliteit van de natuur. Al die ‘strenge’ geometrische ontwerpen gaan opeens leven. 
     
    Raadpleeg altijd vóór uw bezoek www.museumnagele.nl
    Openingstijden: donderdag tot en met zondag van 13.00-17.00 uur.
     
    Zie voor meer informatie www.museumnagele.nl
     
     
    Museum Nagele is geopend op donderdag tot en met zondag van 13.00 - 17.00 uur.
    tel. 0527 653077, b.g.g. 0527 618659
    Bezoekadres: Ring 23, 8308 AL Nagele
    Website: www.museumnagele.nl

     

     

    11-4-2022

    'Geometrische waarnemingen' in Museum Nagele

    Lees meer >> | 404 keer bekeken

  • Expositie Museum NAGELE 'GEOMETRISCHE WAARNEMINGEN' van Monica Maat en Henk Rusman 2 juni - 28 aug. 2022

    26 maart 2022

    Geplaatst: 26 maart 2022 

     

     

    Bijzondere Tentoonstelling 'GEOMETRISCHE WAARNEMINGEN' in Museum NAGELE

    Een harmonische combinatie van prachtig op elkaar afgestemde  geometrische schilderijen van Monica Maat en geometrische beelden van Henk Rusman

     

     

    Onder de titel GEOMETRISCHE WAARNEMINGEN exposeren Monica Maat en Henk Rusman met geometrische schilderijen en beelden in Museum Nagele in het dorp Nagele in de Noordoostpolder dat gebouwd is volgens de principes van het nieuwe bouwen o.a. met woningen van Gerrit Rietveld, scholen van Aldo van Eyck en aanleg van groenvoorzieningen door tuinarchitect Mien Ruys.

    Hieronder vindt u de uitnodiging en de nodige informatie. Van harte nodig ik u uit deze bijzondere expositie te komen bekijken. Dat kan zomaar gedurende de zomermaanden juni, juli, en augustus.

     

                De expositie is te bezichtigen van: 

                 2 juni t/m 28 augustus 2022   

     

    Tijdens de officiële opening [5 juni; alleen toegankelijk voor genodigden] verzorgt Erna Koelman, voorzitter van Stichting CULTURALE en organisator van Tour of Art Flevoland de inleiding.

    Op 2 juni houden de exposanten om 16:00 uur een inleiding. Tevens is er dan een preview van de expositie. 

     

    Museum NAGELE - RING 23, 8308 NAGELE – 

    Openingstijden: donderdag t/m zondag 13.00- 17.00 uur

    www.museumnagele.nl  

        

    'Alles hangt af van hoe we de dingen zien' 

    Het werk van Monica Maat refereert onder andere aan een uitspraak van Carl Jung: ‘Alles hangt af van hoe we dingen zien’. Voor Monica is dat een vertrouwde gedachte die zij al vanaf haar jeugd aanhangt en waar zij in haar werk mee bezig is. Het boeit Monica namelijk om met haar geometrische werken optische effecten te creëren en de waarneming te manipuleren. Haar werken hebben als basis een ornamenteel karakter en zijn geïnspireerd op de Europese Renaissance. Vooral de Italiaanse Renaissance heeft haar speciale interesse en vormt voor haar een oneindige bron van schoonheid.  Voorbeelden zijn  o.a. de lijnstructuren in Italiaanse marmeren vloeren en de optische werkingen van fresco's die te vinden zijn in de abdijen van Toscane. Daarbij werkt zij  in de traditie van de in 1917 opgerichte Nederlandse kunstbeweging  De Stijl, waaraan zij in het bijzonder aspecten van de waarneming toevoegt.

    Van jongs af aan had Monica meerdere ambities. Naast komediant, musicus of balletdanseres, wilde zij ook boerin, kunstenares en poppenkastspeelster worden, die laatste drie het liefst tegelijk! Zij heeft in verschillende disciplines van het onderwijs gewerkt en in de zwakzinnigenzorg als muziektherapeute. Daarnaast bleef haar hart bij de schone kunsten liggen, waarvoor zij in Nijmegen haar opleidingen volgde. In 1985 besloot zij zich fulltime aan de beeldende kunst te gaan wijden en zich verder te verdiepen in de geometrie. 

    Inmiddels heeft zij ruim 185 exposities gehouden in binnen- en buitenland. Door Museum Messmer in het Duitse Riegel is zij in 2018 en 2021 door een internationale vakjury genomineerd voor de Internationaler André Evard Preis, één van de belangrijkste prijzen van Europa voor geometrische en constructivistische kunst en is haar werk in het Museum tentoongesteld.

     

     

    Bezielde geometrie van Henk Rusman 

    In de driedimensionale wereld van Henk Rusman zijn de geometrische werken verre van eentonig. De werken nodigen uit om eromheen te lopen en ze van alle kanten te bekijken. Bij iedere stap zie je een ander beeld. Door die telkens nieuwe kijkhoeken blijft zo’n structuur ongrijpbaar en fris. Je ziet nooit alle kanten tegelijk. Daarnaast zijn er de effecten van licht en schaduw. Op een bepaalde manier zijn die op het eerste gezicht starre vormen heel levendig.

    Er ontstaat een bezield verband tussen het rationeel ogende werk in metaal of steen en de vitaliteit van de natuur. Al die ´strenge´ geometrische ontwerpen gaan opeens leven.

     

    Eindeloos doorgaan

    Henk Rusman heeft in de afgelopen vier decennia een imposant oeuvre opgebouwd. Hij heeft deelgenomen aan vele tientallen exposities in binnen- en buitenland. Zijn vrije werk is aangekocht door een groot aantal particulieren. Provinciale en gemeentelijke overheden, organisaties en bedrijven uit verschillende Nederlandse provincies hebben hem opdracht gegeven tot monumentaal werk voor de openbare ruimte.

    In 2018 – toen Leeuwarden Culturele Hoofdstad was – realiseerde hij een omvangrijk   landschaps-project dat bestond uit grootschalige tekeningen in Bildtse graanakkers. Een ode aan de in Leeuwarden geboren kunstenaar M.C. Escher, die wereldberoemd is geworden met zijn onmogelijke geometrische constructies en verrassend veranderende meetkundige elementen.

    Dit project was zeer succesvol en haalde meermaals de landelijke pers. Het tekent de onverzettelijkheid, vindingrijkheid en ambitie van Rusman. Nog steeds ervaart hij de verwondering dat je met minimale middelen binnen het geometrisch-abstracte vormdomein zoveel variatie kunt bereiken.

     

     

    Geometrisch spel van vorm, kleur en licht

    Monica en Henk laten een boeiende tentoonstelling zien waarbij hun werk zo is ingericht en  gecombineerd dat de werken elkaar versterken en er een sprankelend  geometrisch spel van vorm, kleur en licht ontstaat.

     

     

    Foto boven: Geometrisch beeld van Henk Rusman 'Driehoek in kwadraat' ©

     

    Foto boven: Helemaal links geometrisch werk van Monica Maat ©. Eerder tentoongesteld in Museum Messmer in het Duitse Riegel en genomineerd voor de Internationaler André Evard Preis 2021, de belangrijkste Europese prijs voor geometrisch en constructivistisch werk 

     

     

     

    31 mei 2022. INRICHTEN van de expositie met hulp van een enthousiast en ervaren team 

     

     

    De eerste werken staan en hangen op hun plaats

     

    De lijn in de expositieopbouw wordt al zichtbaarder

     

     

    En zo wordt de expositie met hulp van een enthousiast team met veel plezier langzaam maar zeker tot een mooi en harmonisch geheel opgebouwd 

     

    Nog even de puntjes op de i, de panelen en muren worden aangetipt met witsel, er wordt op de millimeter nauwkeurig nagemeten of de werken goed hangen, het inpakmateriaal wordt opgeruimd, er wordt gestoft, er wordt genummerd, ieder zo zijn werkzaamheden, het ervaren team weet er alles van! In één woord geweldig!  

    monica maat

     

     

    5 juni  2022. Alles is klaar voor de OPENING van de EXPOSITIE  

     

    Exposeren in de voormalige katholieke kerk, nu Musem Nagele, ontworpen door de grondleggers van het nieuwe bouwen van de Stijlgroep maakt de tentoonstelling tot een bijzondere gebeurtenis. De glazen wand, hier op de fofo zichtbaar,  is een vooruitstrevend ontwerp voor die tijd en ook hier is, net zoals in de geometrische werken van Henk en mij, sprake van herhalingspatronen.  

     

     

     

    mm.

    Lees meer >> | 812 keer bekeken

  • In Memoriam Joz Brummans [Michel Martinus] dichter in hart en nieren. november 2021 monica maat

    30 november 2021

     

    Geplaatst: 30 nov. 2021 

     

     

     

    In Memoriam Joz Brummans [Michel Martinus] dichter in hart en nieren.

     

    'In het leven heb je het niet voor het zeggen, er valt niet zo gek veel te sturen', [hetgeen wat anders is dan willen] mailde ik ruim een maand geleden nog naar Joz Brummans, [pseudoniem Michel Martinus]  dichter en schrijver en voormalig stadsdichter van Harderwijk. Al vele jaren werkte ik met hem samen aan verschillende projecten en correspondeerden we regelmatig. Plotseling hield de correspondentie met Joz echter op.

     

    Joz, is op 24 november jl. overleden. Een paar weken voor zijn dood schreef hij mij nog een hele lieve mail met complimenten en dat ik mijzelf wel eens op de borst mocht kloppen. Heel verbaasd schreef ik terug dat ik zoiets nog nooit van iemand gehoord of gelezen had. Ook schreef hij met een bundel bezig te zijn voor na zijn dood. "Maar dat duurt nog wel even, want ik voel me goed, en probeer zoveel mogelijk van alles te genieten" schreef hij. En ik schreef terug: "ho, ho, nog  wel even wachten, ik wil je niet missen, we hebben zoveel leuke dingen gedaan, wel een archief vol met duizenden mails, maar ik begrijp dat je het niet voor het zeggen hebt in het leven". Dat was allemaal nog op 10 november jl. En daarna, daarna bleef het stil, wat mij een klein beetje verontruste, maar ook weer niet teveel , want ik had in de loop van de jaren geleerd dat Joz nooit klaagde en niet gauw zou berichten over moeilijkheden, maar altijd wel weer terug kwam, hoe kwetsbaar hij ook was, want schrijven dat was zijn levenselixer.  

     

    Begonnen, lang geleden met gedichten bij mijn huisaltaren en in 2010 bijvoorbeeld bij mijn computerkunst [op mijn site te vinden] en in 2011 met het maken van een stripverhaal [dat door zieke van Joz, uiteindelijk geen doorgang kon vinden]  en een boek over computerkunst, eindigt het bij een van de laatste gedichten die Joz dit jaar in maart 2021 spontaan voor mij schreef bij mijn grafische ontwerp van een stolpboerdij , dat gedicht is toen eveneens op mijn website geplaatst.

     

    Een blijvende herinnering is o.a. ook  het boek van Joz en mij: de Schoonheid van Geometrie" uit 2018, als eerste heel feestelijk gepresenteerd en uitgereikt aan de directeur van Stadsmuseum Harderwijk. Tot op de dag van vandaag gelezen en ingekeken, o.a. bij expositiegelegenheden en door mij persoonlijk overal en nergens voor gebruikt en getoond.

     

    Vanaf het eerste moment dat ik kennis maakte met Joz en zijn gastvrije vrouw,  voelde ik mij bijzonder verwant aan zijn gedichten, aan zijn stijl, aan zijn benadering van het leven dat daarin te proeven is. Liefelijk en mild, evenzogoed soms kritisch, maar nooit lomp, grof of haatdragend en altijd voor rechtvaardigheid. 

     

    Ik zal Joz missen, zijn artistiek inslag, zijn gevoel voor kunst waaronder literatuur en zijn warme persoonlijkheid. Een enkel keertje geïrriteerd en nors, waarop altijd snel en op charmante wijze excuses volgde. Ongelofelijk zoals hij dat kon. Ik heb geleerd van de soepelheid waarmee hij dat deed. Hoe hij inzag dat een mens zich vooral niet innerlijk moet laten vergiftigen maar het kind in zichzelf moet bewaren en koesteren. Dat hadden we heel erg gemeen. 

     

     

    Onderstaand een gedicht van Joz bij één van mijn altaren. [2009]

     

    Altaar ”Van de engelen onder levenskader” van monica maat met gedicht van michel martinus, stadsdichter van Harderwijk. 2009

     

     

    Engelenaltaar

     

    Lees meer >> | 678 keer bekeken

  • Kunsthalle Messmer Nominatie 6e Internationalen André Evard-Preis 2021

    17 september 2021

     

    Geplaatst: 17 september 2021

     

    KUNSTHALLE MESSMER   RIEGEL

     

    Nominatie 6e Internationaler André Evard- Preis 2021,  Kunsthalle Messmer in Riegel + tentoonstelling 

    Kunstpreise für konkret-konstruktive Kunst. Één van 's werelds belangrijkste kunstprijzen voor concrete en constructieve kunst.

     

    KUNSTHALLE MESSMER Für konkret-konstruktive Kunst

     

     

     

     

    Voor de zesde  keer schreef Kunsthalle Messmer de Internationaler André Evard-Prijs 2021 uit voor concrete -constructieve kunst. Deze prijs is opgedragen aan de Zwitserse kunstenaar André Evard (1876-1972).  Vanaf 1913 gebruikte Evard in zijn schilderij geometrische abstracties. Hij is dus een van de eerste niet-figuratieve kunstenaars en een van de pioniers van de Zwitserse constructief-geometrische schilderkunst.

    De André Evardprijs is bedoeld voor hedendaagse kunstenaars die zich hebben ingezet voor constructieve en concrete kunst.

     

    smiley Vanuit Riegel [Duitsland] kreeg ik het verheugende bericht dat mijn werk door een vakjury is genomineerd voor deze prijs. Er waren ruim 500 inzendingen uit 47 landen. Op 3 december 2021  wordt een tentoonstelling geopend met werk van de genomineerde kunstenaars. 

    smileyEr wordt ook een catalogus uitgegeven met werk van de genomineerde kunstnaars.

     

     

     

    Lees meer >> | 1047 keer bekeken

  • Museum Nagele presenteert Victor Majdandzic sept. t/m nov. 2021

    17 september 2021

    Geplaatst: nov. 2021 

     

    Museum Nagele  presenteert  Viktor Majdandžić fotoreportage monica maat

     

    Half november 2021 bezocht ik de expositie van beeldend kunstenaar Viktor Majdandžić in Museum Nagele. Het leverde een onverwachte 'ontmoeting' op want wat ik te zien kreeg was voor mij een echte verassing van ik zou haast zeggen 'vlammend' en 'intens' werk van een kunstenaar in hart en nieren, dat is wat je voelt en proeft. Een inspirerende kennismaking! 

    Viktor Majdandžić is geboren in 1931 in Bosnie en wordt dit jaar 90 jaar. Daarom vinden er verschillende tentoonstellingen plaats. Één daarvan is te bezichtigen in Museum Nagele . Van 2 september tot en met 28 november 2021 is van hem een solo-expositie te zien. Hieronder volgt een nadere beschrijving over deze bijzondere kunstenaar en zijn werk van Christopher  Rosewood, van de Internationale Confederatie van Kunstcritici met  foto's van mijn hand, uitgezonderd de portretfoto. 

     

     

    Expressionistisch inzicht
     

    Christopher Rosewood, The International Confederation of Art Critics, 2016

    Tijdens het uitbreken van de oorlog in Bosnië legt Viktor zijn kenmerkende passie voor perfecte geometrie en pure balans van natuurlijke regels terzijde, om in plaats daarvan met zijn werken een zeer intiem en verstikkend medeleven op te roepen voor een mensheid verscheurd door leed. Het is nu niet de tijd voor een bovenaardse ordening, en de menselijke rede is vervangen door een krankzinnige verwoesting. Het is de plicht van de kunstenaar om uit alle macht te proberen uit te drukken wat niet in woorden te vatten is.
     

    Museum Nagele


    De gruwelijke wreedheden van oorlog zijn door deze Bosnische kunstenaar uitgedrukt in een verfijnde analyse die reikt van het verlies van vrijheid tot aan de aantasting van de menselijke waardigheid. Het onderwerp van zijn werk is het lijden en de angst, uitgedrukt middels emotioneel beladen portretten en profielen van gezichten verminkt in een expressionistische vervorming die doet denken aan Egon Schiele; in feite leidt de representatie van zijn eigen diepe antwoord op zulke tragische omstandigheden Viktor naar een krachtige onverwachte en verbitterde interpretatie van de werkelijkheid.
     
    Een conflict is altijd een doorslaggevend moment in de wereldgeschiedenis en dientengevolge in de geschiedenis van de kunst. Niemand slaagde er beter in dan Barnett Newman om in één zin het effect van oorlog op de kunstenaar samen te vatten: ‘Na de monstruositeit van oorlog, wat doen we dan? Wat is er dan te schilderen? We moeten helemaal opnieuw beginnen.’ En dit is precies wat Viktor Majdandžić heeft gedaan.
     

    Museum Nagele


    Leven
    Viktor Majdandžić werd in 1931 geboren in Ivanjska, Bosnië. Na zijn studie buitenlandse handel en economie koos hij definitief voor het kunstenaarschap. Hij studeerde aan de Rijksacademie voor beeldende kunsten in Belgrado, waar hij in 1959 bij zijn afstuderen met zijn werk de eerste prijs behaalde. Mede door Majdandžić’s toedoen groeide zijn woonplaats Banja Luka uit tot een erkend centrum voor hedendaagse kunst, met een landelijk bekende Biënnale en een museum voor moderne kunst.
     


    Museum Nagele

     

    In 1969 emigreerde Viktor naar Nederland, waar hij als creatief therapeut ging werken. Op deze manier kon hij schilderen zoals hij wilde; compromisloos en zonder zich iets aan te trekken van de heersende kunstwereld. Gedurende een groot deel van zijn kunstenaarscarrière deelde hij zijn atelier met psychiatrische patiënten en stimuleerde hen om als vrije en autonome personen hun weg in het leven te vinden. Dit was een unieke vorm van creatieve therapie. Na zijn pensionering is Viktor blijven schilderen, geïnspireerd door de reizen die hij maakte naar alle delen van de wereld.
     

    Museum Nagele


    Sinds 1958 heeft hij zijn werk meer dan 200 keer geëxposeerd, in o.a. Belgrado, Sarajevo, Wenen, Génève, Florence, Rome, Parijs, Brussel, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen, Helsinki, London, Montreal, New York, Las Vegas, Miami, Amsterdam en Ermelo.
     

    Museum Nagele

    Lees meer >> | 627 keer bekeken

  • INART kunstcollectief presenteert online expositie met werk van Monica Maat

    17 september 2021

     

    Geplaatst: 17 sept. 2021 

     

     

     

     

    INART   INART   INART   INART

     

     

    Kunstcollectief INART  presenteert  online kunstenaars 

     

    Om de drie maanden laat INART 24 werken van 4 kunstenaars zien. De werken zij online te zien en te koop. Ditmaal werken van:  Henk van Trigt, Ria Groenhof, Arjen Geurts en mijn hand.

     

    AANKONDIGING online expositie galerie INART

     

     

     

     

    ONLINE expositie

    Vanaf   27 oktober 2021    tot en met   27 januari 2022   is o.a. geometrisch werk van mijn hand te zien, gelijk met werk van drie andere kunstenaars. klik hiervoor op: 

    https://kunstcollectief-inart.blogspot.com  aldaar op: online expositie klikken.

     

     

    INART vindt het belangrijk dat u uw kunstwerk fysiek kunt bekijken voordat  u tot koop overgaat. Bij interesse kunt u het kunstwerk zien bij het kunstcollectief of bij de kunstenaars zelf. Als u interesse heeft kan een kunstwerk digitaal in uw woning of kantoor geplaatst worden als u een digitale foto van de plek stuurt waar het kunstwerk moet komen te hangen of staan.

    Lees meer >> | 688 keer bekeken

  • Meer blogs >>