• Tour of Art Flevoland 2017 Expositie in Kunstencentrum de Kubus vanaf 21 september 2017

    30 juni 2017

    Geplaatst 13 aug. 2017

     

     

    Deelnemersexpositie in de KUBUS

    TOUR OF ART FLEVOLAND 2017

     

    Deelnemersexpositie Tour of ART Flevoland 2017

     

    Samen met 59 kunstenaars uit Flevoland, waaronder ikzelf, is er een deelnemersexpositie te bezichtigen, in Kunstencentrum De Kubus in Lelystad.  

    Deze tentoonstelling geeft de bezoekers aan de Tour of Art de mogelijkheid om te bepalen welke kunstenaars zij willen bezoeken in het weekend van 7 en 8 oktober als de kunstenaars hun werk op diverse locaties tonen. Ikzelf zal in dat weekeind mathematische werken in kleurpotlood en werk voor kinderen tonen op het Golf Centre, Parlaan 2 A in Lelystad.

     

    De opening van deze expositie met een speciaal programma is op donderdag 21 september.

    Inloop 19.30 uur.

    Aanvang Programma in de theaterzaal: 20.00 uur.

    Iedereen is van harte welkom!

     

    De expositie is te bezichtigen t/m 11 oktober 2017

    Adres: Kunstencentrum De Kubus, Agorabaan 3, 8224 JS Lelystad.

     

    Voor meer info over de expositie in het Golf Centre op 7 en 8 okt. kunt u klikken op: Monica Maat - Tour of Art Flevoland 2017 Golf Centre Lelystad 7 en 8 ...

     

    Meer informatie over de deelnemers, waaronder ikzelf vindt u op: www.tourofartflevoland.nl 

     

    Gebouw De Kubus, kunstencentrum in Lelystad, onder beschermde architectuur, waar de overzichtsexpositie wordt gehouden van de deelnemende kunstenaars aan Tour of Art Flevoland 2017

     

    Foto boven: Rechts werk  'Mathematiek in kleurpotlood' genaamd: 'Zuilenspel' van mijn hand. Doordat het achter glas zit is het werk niet goed te fotograferen. Links: werk van een andere kunstenaar.

    Boven: Opening expositie in De Kubus

     

    .

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 758 keer bekeken

  • 100 jaar De STIJL 2017 in Harderwijk expositie van Vilmos Huszár. 20 mei 2017 - 7 jan. 2018

    15 mei 2017

    Geplaatst op 30 juni 2017

     

     

    100 jaar De Stijl 2017 in Stadsmuseum Harderwijk

    Expositie van Vilmos Huszár de onbekende van De Stijl 

     

    20 mei 2017 tot en met 7 januari 2018. 

     

    In juni bezocht ik het Stadsmuseum in Harderwijk en werd verrast door een een bijzondere overzichtstentoonstelling over Vilmos Huszár. [Boedapest 1884 - Harderwijk 1960] i.v.m. de viering van 100 jaar De Stijl.  

    Na alle informatie, studies, boeken en tentoonstellingen over 100 jaar De Stijl 2017 is de tentoonstelling in Harderwijk minstens zo interessant, omdat vanuit een andere invalshoek het minder bekende werk van  Vilmos Huszár wordt belicht.

     

     

    Over de tentoonstelling

    Met Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Bart van der Leck was Vilmos Huszár in 1917 een van de prominente initiatiefnemers van de wereldwijd bekend geworden kunstbeweging De Stijl. Niet lang na de oprichting maakte hij zich al weer los van De Stijl en ging zijn eigen weg.Vilmos Huszár ontwikkelde zich tot een markant kunstschilder, tekenaar, beeldhouwer, grafisch ontwerper, reclameontwerper en industrieel ontwerper. Het Stadsmuseum Harderwijk presenteert dan ook een breed samengestelde tentoonstelling die deze artistieke veelzijdigheid goed laat zien. Er worden schilderijen en andere kunstobjecten van Huszár tentoongesteld uit zijn Hierdense tijd. De werken zijn afkomstig uit particuliere collecties, de kunstcollectie van de gemeente Harderwijk én collecties van enkele musea waaronder het Stadsmuseum Harderwijk zelf. Een aantal schilderijen, die particulier eigendom zijn, werden nooit eerder tentoongesteld.

    Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen is kunsthistoricus en promoveerde op Vilmos Huszár en is dus bij uitstek een deskundige. Op verzoek van het Stadsmuseum Harderwijk,verleende hij als adviseur zijn medewerking bij het samenstellen van de tentoonstelling.

     

    De directeur van het stadsmuseum, Corien van der Meulen, heeft zich op bijzondere wijze ingespannen om deze tentoonstelling tot stand te brengen.


    Bij de tentoonstelling verscheen  een boek over Vilmos Huszár en zijn leven en werk in Hierden. 

    De tentoonstelling in het Stadsmuseum Harderwijk is te zien vanaf 20 mei tot en met 7 januari 2018.

     

     


    Korte inleiding over Vilmos Huszár

    Bron: NRC, Gretha Pama

    Toen de Joods-Hongaarse schilder Vilmos Huszár twintig jaar oud was ontmoette hij in  München de Nederlandse Anna Egter van Wissekerke, die ook schilderde. Zij nodigde hem uit voor een bezoek aan haar land. Het werd een keerpunt in zijn leven. De Hongaarse Huszár zou zich twee jaar later, in 1906, definitief in Nederland vestigen, daar werd hij mede-oprichter van De Stijl en in 1909 trouwde hij met de hartsvriendin van Anna, Jeanne van Teijlingen. Eigenlijk waren Anna en Vilmos verliefd op elkaar, maar de ouders van Anna waren tegen een huwelijk, omdat deze ver beneden haar stand was. De ouders van Anna werden door Vilmos bij het eerste bezoek aan Nederland als voornaam echtpaar geschilderd. Dat dubbelportret is het eerste werk dat je ziet als je binnenkomt. Het werk is in bruikleen en komt uit Londen.Veel op deze tentoonstelling is overigens in bruikleen en komt van particulieren, een enkele verzamelaar en (achter)kleinkinderen van de kunstenaar. Samen vertellen ze de geschiedenis van het meest onbekende lid van De Stijl.

    In Hierden, een dorpje in de buurt van Harderwijk, waar hij en Jeanne eind jaren twintig een atelierwoning betrokken, nadat hij zich los had gemaakt van De Stijl, ging Huszár weer figuratief werk maken. Maar er kwam ook tegenspoed: in de oorlog, waar hij een rol speelde in het verzet, leed Huszár aan depressies en vernietigde hij een deel van zijn eigen werk. Zijn vrouw overleed, zijn werk leverde steeds minder op. Soms betaalde hij rekeningen niet met geld, maar door een schilderij of een zelfgemaakt sieraad weg te geven. Het bekendst en het enige werk dat de afgelopen decennia voortdurend te zien was is de ambtsketen van de burgemeester. Toenmalig burgemeester Gijs Numan, had die in 1955 besteld bij Huszár. Hij meende op die manier wat te kunnen doen aan de weinig florissante financiële positie waarin de armlastig geworden kunstenaar verkeerde. Niet veel herinnert in Hierden en Harderwijk nog aan Vilmos Huszár. Er is nog het graf van hem en Jeanne op begraafplaats Oostergaarde in Harderwijk en vijf werken in het Stadsmuseum Harderwijk. Des te unieker om nu al het werk dat in bruikleen is, te kunnen bezichtigen!

     

    monica maat

     

     

     

    Drie schilderijen van Vilmos Huszár

     

     

     

    Lees meer >> | 1 Reactie | Reageer | 1251 keer bekeken

  • 100 jaar DE STIJL 2017 tentoonstelling ESSENTIE in Heusden vesting. 28 juni 8 t/m 2 juli 2017. Stichting Vierplus

    19 maart 2017

     

    Geplaatst: 15 mei 2017

     

     

    2017: 100 jaar DS T I J L  van Mondriaan tot Dutch Design

     

     

    TENTOONSTELLING 'ESSENTIE II' in Heusden Vesting  van 28 juni t/m 2 juli. Ruim 60 kunstenaars waaronder ikzelf nemen deel aan deze tentoonstelling.

     

     

     

     

    TENTOONSTELLING 'ESSENTIE II'  

    van 28 juni t/m 2 juli.

     

    Adres Essentie II, Heusden Vesting:

    Nautical Services, Scheepswerf 1 (de timmerhal)

    5256 PL Heusden.

     

    Opening: wo. 28 juni om 15.30 uur door de burgemeester van Heusden, Jan Hamming.

    U bent van harte welkom!


    Parkeren is gratis op het Oranjebolwerk, in de directe nabijheid van de expositie.
     

     

    In 2017 is het 100 jaar geleden dat kunstenaar Theo van Doesburg in Leiden beweging D E S T I J L oprichtte. Van hieruit veroverde de radicaal vernieuwende abstracte kunst Nederland, en daarna de wereld. Nederland viert dit jubileum tijdens het manifestatiejaar van Mondriaan tot Dutch Design met tentoonstellingen en evenementen door het hele land. Naast Theo van Doesburg sluiten beroemde kunstenaars als Piet Mondriaan, Bart van de Leck en architect Gerrit Rietveld zich aan bij De Stijl. Stichting Vierplus organiseert drie  grote tentoonstellingen met geometrische en minimalistische kunst. De eerste tentoonstelling heeft afgelopen maart plaatsgevonden in de Nicolaïkerk in Utrecht. [gelegen naast  het Centraal Museum]

    Vanaf 28 juni is er een vervolg in het leuke Vestingstadje Heusden.

    De werken worden getoond op speciaal voor dit doel ontworpen folly's in een grote scheepshal met een meer industrieel karakter. De scheepswerf ligt naast de fraai gerestaureerde vestingwallen en op loopafstand van de puntgave oude kern. Inmiddels is er een catalogus...

    Lees meer >> | 1 Reactie | Reageer | 1850 keer bekeken

  • Kunstwand Mieke Schobbe in de Willem de Zwijgerkerk Amsterdam 19 maart 2017

    19 maart 2017

    Geplaatst 19 maart 2017

     

     

    UITNODIGING oplevering kunstwand van kunstenares Mieke Schobbe in de Willem de Zwijgerkerk Amsterdam

     

     

     

    Zondag 19 maart heb ik de feestelijke en bijzondere oplevering van het  kunstwerk van Mieke Schobbe op de glaswand van de Willem de Zwijgerkerk in Amsterdam bijgewoond. De kerk heeft er m.i. een prachtige dimensie bij gekregen en het valt zeer te prijzen dat daarvoor aan een hedendaags kunstobject is gedacht. Mieke Schobbe heeft al vele prachtige objecten in opdracht gemaakt, waarbij zij de omgeving op een subtiele wijze weet te integreren.

    Onderstaand een heldere toelichting van ds. Niek  Scholten en kunstenares Mieke Schobbe en enkele foto's  van mijn hand.

     


    In het wijkblad Perspectief schreef ds. Niek Scholten een kort artikel over het kunstwerk:

    Kunstwerk Glaswand

    Sinds enkele jaren is er in onze kerkzaal de glaswand, die de ruimte onder het balkon kan afscheiden van de grote en hoge kerkzaal. Zo ontstaat en intieme zaal, die goed en goedkoper te verwarmen is. Elke woensdag in gebruik als huiskamer voor de buurt (koffieochtend). Ook in gebruik bij de eettafel en voor andere bijeenkomsten, zoals onlangs de avond over iconen met Thom Breukel. Tevens een apart verhuurbare zaal.

    Nu was de wand nog niet af. Er moest iets ‘op’, om te voorkomen dat mensen er tegenaan zouden lopen en hun hoofd zouden stoten.

    Al gauw werd duidelijk dat dit geen afbeeldingen van ‘meeuwen’ of een ‘rood-wit-geblokte balk’ moest zijn.

    Enkele mensen suggereerden een kunstwerk dat - net als destijds de glazen voordeur - iets symboliseert en toevoegt aan ons mooie gebouw.

    Er werd een ‘glaswandcommissie’ ingesteld, bestaande uit Wessel Stoker, Geert Mol, Jan Gaasterland, Hans Hoekert, Ad van Wijngaarden, Niek Scholten en Jelle Feitsma (voorzitter). Ieder met een eigen expertise en betrokkenheid.

    Boeiende gesprekken volgden over wat de wand zou mogen symboliseren. Een scheiding, maar een scheiding van wát van wát? Profaan en sacraal? Dat ligt voor de hand. Maar wáár ligt die grens dan? Tussen ‘buiten’ en ‘binnen’? Of komt ‘buiten’ in de glazen zaal al binnen die ‘sacrale’ ruimte? En loopt die grens dan lángs de glaswand?

    Maar hoe dan? Is het een ‘harde’ of een ‘zachte’ scheidslijn? Hoe transparant is die scheiding? Als het al een glaswand ís, is dat dan niet genoeg: transparant en toch een scheiding?

    Er werd een kunstenaar in de arm genomen die precies hierover met ons mee dacht: MMC (Mieke) Schobbe (www.mmc-schobbe.nl).

    Haar idee is een wand waarop openslaande deuren te zien zijn: ‘half open’, zodat de grens én de overgang, de scheiding én de transparantie in tact blijven en op elkaar inwerken.

     

    Kunstenares MMC Schobbe schrijft hier zelf over:

    De glazen wand is tegelijkertijd een afscheiding en een doorgang, een doorgang van de “profane” ruimte, naar de “kerkelijke” ruimte. In het ontwerp speel ik met dit gegeven:

    Bij elk glaspaneel afzonderlijk bestaat de gestileerde basisvorm uit twee deuren in perspectief, die als vorm gericht zijn op het midden van de kerk. De “deuren” verwijzen symmetrisch naar het midden en verschuiven in hun perspectivische vorm. De restruimte laat een pilaar-achtige vorm zien, waarin een kruis roteert (het zijn van de kerk en het geloof in de afwikkeling van de tijd…). Tussen de panelen ontstaat een vorm die de panelen aan elkaar verbindt. Per paneel is een afzonderlijk geheel te zien, terwijl de panelen zich ook aan elkaar verbinden. Hierdoor zijn de panelen verschillend te groeperen. De symmetrie van het ontwerp is een echo van de symmetrie van de kerk.

    Omdat de kerk van nature vrij donker is en de kunstlichtomstandigheden divers, heb ik besloten het ontwerp semi-transparant te maken, zodat het licht “gevangen” wordt.

    Het ontwerp zorgt ervoor dat de kleinere lage entree-ruimte een besloten gevoel kan geven, zonder het contact met de grote kerk te verliezen.

    De kleuren in het ontwerp verwijzen naar/sluiten aan bij de al aanwezige glas-in-loodramen.

     

     

     

    Het openingswoord en wat later een toelichting van de kunstenares Mieke Schobbe

    De schuifwanden zijn nu nog in elkaar geschoven. Daaromheen is een lint gedrapeerd dat wordt doorgeknipt als symbolische handeling voor de oplevering van het kunstwerk.

    De glazen wanden met daarop het ontwerp van Mieke worden uitgeschoven

    Het geheel van de glazen schuifwanden met daarop het ontwerp van Mieke.  [Het geheel bestaat uit 13 glazen wanden]

     

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1092 keer bekeken

  • POËVELLEBUNDEL 'HELLEVAART' van Michel Martinus en Leny Bravenboer met zang van ensemble Zeffiretto. jan. en febr. 2017

    21 januari 2017

    Geplaatst 19 maart 2017

     

     

    POËVELLE HELLEVAART van Michel Martinus en Leny Bravenboer

     

     

    GEDICHT van Michel Martinus uit de bundel HELLEVAART

     

    Eyecather

    Als ik passeer, wordt mijn oog plots getrokken door een Engel op de uitkijk, een blikvanger in een uitstalraam, hij steekt zijn middelvinger op naar de hemel, maar als ik terug kom, heeft een duivel met gekromde vinger de plaats van de engel, op de uitkijk, als blikvanger in hetzelfde uitstalraam ingenomen.

    Ik blijf in grote verwarring zoeken naar hun boodschappen, die levenslang op

    mijn net blijven komen.

     


    Michel Martinus [voormalig stadsdichter van Harderwijk] & Leny Bravenboer hebben tijdens  Gedichtendag  2017 hun nieuwe bundel ‘Hellevaart’ gepresenteerd. 

    Op zondagmiddag 19 februari werd ook in het cultuurcafé van het stadsmuseum Harderwijk aandacht gevraagd voor de nieuwe bundel en droeg Michel Martinus  voor uit deze bundel.

    Na afloop signeerde Michel de bundels.

     

    Het stadmuseum Harderwijk is te vinden aan de Donkerstraat.

     

    Michel en Leny hebben een  bundel samengesteld met 16 lyrische gedichten en 16 prachtige suggestieve foto’s, die samen een verhaal vertellen, een verhaal dat als een novelle gelezen kan worden; zij noemen dit een Poëvelle.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

    ‘Hellevaart’ heeft een zeer persoonlijk en ongrijpbaar onderwerp. Er is langdurig en intensief aan gewerkt, met verbluffend resultaat. Net als bij de vorige bundel is het, alsof een persoon het geheel gemaakt heeft, zo goed passen de foto’s  bij de gedichten, en de gedichten bij de foto’s. Ze versterken elkaar en worden tot een beleving.

     

    Deze bundel  is  uitgeven bij drukkerij/ uitgeverij Wedding in Harderwijk.

     

    Het lovende voorwoord is geschreven door Johan Hijnberg.

                                                                                                                                                                                                                                                                         De Poëvelle bestaat uit 16 gedichten met 16 bijpassende foto kunstwerken. Het leest als een novelle.

    Op de achterflap staat:

     

    De toekomst is onzeker

    de Twijfelaar berekent zijn opties
    heeft hij kans op het paradijs?

    of rest hem de duisternis.

     

    Op 19 februari heb ik de poezie- en presentatiemiddag bijgewoond. Hieronder treft u enkele impressies van mijn hand. De middag werd mede verzorgd door het operette ensemble Zeffiretto. Drie charmante jonge vrouwen die studeren aan het conservatorium in Zwolle en wonderbaarlijk schone klanken voortbrachten die duidelijk merkbaar hogelijk gewaardeerd werden. Wat mij betreft....een aanrader! 

     

     

     

    Michel Martinus tijdens de presentatie van zijn bundel

     

     

     

    Ensemble Zeffiretto

     

     

     

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1583 keer bekeken

  • Expositie Plein 201 Lelystad Mathematiek in kleurpotlood. maart 2017 [Hanzeborg]. Wisseling van werk op 8 sept. 2017

    21 januari 2017

    Geplaatst 7 februari 2017

     

    EXPOSITIE OP PLEIN 201 in de Hanzeborg met  'Mathematiek in Kleurpotlood' en fotowerk 'Stad en Land'

     

     

    STAD  EN  LAND van Marga Wiebenga

    Fotowerk: Marga Wiebenga © 'De Hanzeborg' [rechts]. Het gebouw waar op Plein 201 de expositie wordt gehouden.

     

     

    Expositie: 'Mathematiek in Kleurpotlood', van Monica Maat, en fotowerken: 'Stad en Land', van fotografe Marga Wiebenga.

     

    Opening op woensdagavond 5 april 2017 vanaf 19.30 uur door:

    onze gewaardeerde kunstenares en initiator van deze expositie: Yvonne van Oirschot en tot onze vreugde met medewerking van dichter Floor Koedam, voorzitter van de Dijkdichters.

    Iedereeen is van harte uitgenodigd!

     

     

    Monica toont onder de noemer: ’Mathematiek in Kleurpotlood’ bijzondere mathematische werken, uitgevoerd in kleurpotlood. Het werk heeft als basis een ornamenteel karakter met sterk werkende optisch effecten. Afhankelijk van het gebruik van vorm en kleuren geeft het werk divergerende of convergerende werkingen te zien.

     

     

    Marga toont haar fotowerk onder de noemer: 'Stad en land'. De beelden die gemaakt zijn tijdens zoektochten door 'stad en land' worden getransformeerd tot een nieuwe, andere werkelijkheid.

    De bewerking van de foto's bestaat voornamelijk door het gebruiken van licht, kleur en structuur. Het zoeken naar de balans tussen vorm en inhoud speelt een grote rol.


     


    Adresgegevens en tijden

     

    Opening op woensdagavond 5 april 2017 in de Koningsbergenzaal van 19.30 – 22.00 uur.

     

    Tentoonstelling vanaf 5 april 2017 t/m april 2018. Plein 201 in de Hanzeborg Lelystad.

     

    Koningsbergenstraat 201A, 8232 DC Lelystad.

    Openingstijden: van 8.30 uur t/m 17.00 uur.

    Zondags Gesloten.

     

     

    Fotowerk onder van: Marga Wiebenga © 'New York'.

     

     

    Geplaatst 8 september 2017

    8 september 2017 Tussentijdse wisseling van werk bij galerie Plein 201

     

     

    De expositie in de Hanzeborg, op Plein 201, die 5 april jl. is geopend loopt nog tot april 2018. Inmiddels heb ik mijn werken verwisseld. In de grote zaal hangen nu geometrische werken op doek, die ook tentoongesteld zijn in het kader van de viering van 100 jaar 'De Stijl. In de podiumzaal, waar door diverse verenigingen en groeperingen wordt geoefend in zang en dans, hangt nu mijn schilderij 'Saxofono', gemaakt  op het thema muziek en in de gangen is mijn mathematisch werk in kleurpotlood te bezichtigen.

     

    Boven: geometrische werken op Plein 201, grote zaal

    Boven: Schilderij Saxofono, Podiumzaal

     

     


     

    Bericht ECL [evenementen coordinatie Lelystad] [citaat uit mijn nieuwsbrief]

    Expositie in de Hanzeborg - Evenementen Coördinatie Lelystad

    https://www.lelystadevenementen.nl/evenementen/.../3592-expositie-in-de-hanzeborg


    1.  

    Bericht ECL

    Expositie in de Hanzeborg

    https://www.lelystadevenementen.nl/?get_image=https://www.lelystadevenementen.nl/uploads/events/eeccb456-3bfb-4228-bf0d-ca9e96f5dbd8.jpg&width=375&height=225

    Woensdag 5 april om 19.30 uur wordt op Plein 201 in de Hanzeborg een expositie geopend met fotowerken van fotografe Marga Wiebenga en mathematisch werk van Monica Maat. Niet direct een voor de hand liggende combinatie maar...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1563 keer bekeken

  • Fabrice Hünd Nieuwjaarsbijeenkomst Galerie Galerotiek Fabrice Hund 22 januari 2017 en... kan de schoonheid van de wereld het winnen van de Androids en de Iphones?

    13 januari 2017

    Geplaatst 21 januari 2017

     

     

    NIEUWJAARSBIJEENKOMST GALEROTIEK FABRICE HÜND

    en... kan de schoonheid van de wereld het winnen van de Androids en de Iphones?

     


     

    Afgelopen zondag 22 janauari heb ik de galerie in Hilversum bezocht. Zoals altijd betreed je een kleurrijk geheel dat niet anders dan vrolijk kan stemmen! Fabrice is o.m. bezig om een kunstboek van zijn werk met overzicht van zijn carrière samen te stellen. Ik  heb alvast een concept mogen inzien, dat zag er indrukwekkend uit, maarja  met zo'n lange carrière valt er ook veel te verhalen. De definitieve versie zal volgens Fabrice nog wel even op zich laten wachten......   maar dan heb je ook wat! Hieronder volgt de uitnodiging.

     


     

    UITNODIGING FABRICE HUND VOOR NIEUWJAARSBORREL  

    en proefexemplaar boek ter inzage

     

    A.s zondag 22 januari 

    van 15.00 -19.00 u

    in de dependance van Galerotiek Fabrice op de Varenmeent 35,

    1218 AN Hilversumse Meent.

    Hapjes en drankjes staan voor u klaar, maar vooral zien wij uit naar een gezellig samenzijn, waarbij wij onze ervaringen van het afgelopen jaar en onze voornemens voor dit nieuwe jaar met elkaar kunnen delen.

    Samenwerking, duurzaamheid en delen zonder van elkaar te stelen staan voor ons in steeds hoger aanzien.

    Een proefexemplaar van het boek over het werk van Fabrice is aanwezig ter inzage. Naar aanleiding van reacties van mensen, die het exemplaar onder ogen hebben gekregen mogen wij aannemen, dat wij op de goede weg zijn met dit project

     

     

    DE SCHOONHEID VAN DE WERELD

     

    Ook al zit de ijspret vele Nederlanders in het bloed, toch zien zij ook graag uit naar de vrolijke warmte van verre oorden. Dat is de charme van de jaargetijden:

    de afwisseling van het koude winterblauw met het zomerse tropisch blauw.

    Zou het kunnen zijn, dat de schoonheid van de wereld het kan winnen

    van de Androids en de Iphones?

     

    Fabrice Hünd

     

     

     



     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 752 keer bekeken

  • 100 jaar DE STIJL tentoonstelling ESSENTIE in de Nicolaïkerk in Utrecht. 8 t/m 12 maart 2017. Stichting Vierplus

    3 januari 2017

    Geplaatst 13 janauri 2017

     

    2017: 100 jaar DS T I J L  van Mondriaan tot Dutch Design

     

    TENTOONSTELLING 'ESSENTIE'  in de NICOLAÏKERK UTRECHT van 8 t/m 12 maart. Ruim 60 kunstenaars waaronder ikzelf nemen deel aan deze tentoonstelling.

     

     

    In 2017 is het 100 jaar geleden dat kunstenaar Theo van Doesburg in Leiden beweging D E S T I J L oprichtte. Van hieruit veroverde de radicaal vernieuwende abstracte kunst Nederland, en daarna de wereld. Nederland viert dit jubileum tijdens het manifestatiejaar van Mondriaan tot Dutch Design met tentoonstellingen en evenementen door het hele land. Naast Theo van Doesburg sluiten beroemde kunstenaars als Piet Mondriaan, Bart van de Leck en architect Gerrit Rietveld zich aan bij De Stijl. Stichting Vierplus organiseert een grote tentoonstelling met geometrische en minimalistische kunst van 8 t/m 12 maart 2017  in de Nicolaïkerk in Utrecht. [De kerk is gelegen naast  het Centraal Museum.] Daaromheen presenteert Stichting Vierplus een heel programma. De werken worden getoond op speciaal voor dit doel ontworpen folly’s. Er wordt een catalogus voor deze gelegenheid gemaakt. Tot mijn  blijdschap ben ik uitnodiging om aan deze manifestatie deel te nemen met mijn geometrisch werk.

     

    * Voor een fotoreportage van een expositie met o.a. mijn geometrisch werk in galerie BOS FINE ART kunt u klikken op: dec.2016/jan. 2017

    Galerie BOS FINE ART Expositie monica maat 10 december 2016

    Link naar een newsflash over mijn tentoonstelling bij Bos Fine Art:  TZT011 Miranda Rikken, Monica Maat en Roland de Jong Orlando 

    Artikel over Essentie in kunstkrant: Download het artikel in pdf.

    * Op 4 maart start het Centraal Museum in Utrecht met de expositie "Rietvelds meesterwerk: leve De Stijl".

     

     

    Uitnodiging opening

    Hartelijk welkom op de feestelijke opening met een inleiding door Yolanda van den Berg, conservator Nijntje Museum en Bruna Collectie, muzikaal omlijst door deSlagwerkFabriek

    Woensdag 8 maart 2017 om 16.00 uur.

    Nicolaïkerk

    Nicolaaskerkhof 9

    3512 XC Utrecht

    Open 8 t/m 12 maart 2017 van 12 tot 18 uur zaterdag tot 20 uur.

     


    Berichten van de Vrije academie Amsterdam 

    100 jaar De Stijl

    Van...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 3744 keer bekeken

  • Bezoek aan Museum VOORLINDEN Wassenaar. 3 janauari 2017

    3 januari 2017

     

    Geplaatst 3 januari 2017

     

     

    BEZOEK aan Museum VOORLINDEN in Wassenaar [foto's monica maat]

     

    Al een tijdje stond een bezoek aan Museum Voorlinden op mijn lijstje. Nu is het er van gekomen.Voor de tentoonstelling Full Moon zijn 40 kunstwerken bijeengebracht en er was een tentoonstelling met werk van de Amerikaanse minimalistische schilder Ellsworth Kelly te bezichtigen. Maar eerst het Museum zelf.

     

    Als je op het landgoed het pad volgt naar het Museum, valt het prachtige gebouw op de schitterende locatie meteen op en wil je allereerst stilstaan om al dat schoons in je opnemen! 

     

     

    Entree

     

    Eenmaal binnen valt de prachige bibliotheek en de belichting van de zalen op. Dat ik nu meteen doorgrond hoe de indeling van het museum met de genummerde zalen in elkaar steekt kan ik niet zeggen, maar dat is m.i. niet direct noodzakelijk. De prachtige doorkijkjes naar buiten zijn eveneens een streling voor het oog.

     

    Doorkijk. Inrichting tuin van Piet Oudolf.

     

    De eerste zalen zijn [minimaal] 'gevuld' met werk van  Ellsworth Kelly. De tentoonstelling 'Ellsworth Kelly - Bloemlezing'  is de openingstentoonstelling van het Museum.

     

     

    Werk van Kelly

     

     

     

     

    Ellsworth Kelly

     

    Ellsworth Kelly is in 2015 overleden (1923-2015). Hij is bekend om zijn schilderijen in groot formaat met een heldere vorm en kleur. De monochrome werken ogen op het eerste gezicht abstract en haast onpersoonlijk. Niets is minder waar. De natuur – in het bijzonder de plantenwereld – en onze alledaagse omgeving zijn Kelly’s inspiratiebronnen. Rudi Fuchs heeft een afgewogen selectie gemaakt van ruim 80 werken, waaronder schilderijen, tekeningen en collages. De tentoonstelling is in nauw contact met de kunstenaar en de Ellsworth Kelly Studio in Spencertown (USA) tot stand gekomen. De voorbereidingen waren in volle gang toen de kunstenaar eind 2015 overleed. Meer dan ooit is de tentoonstelling bedoeld als hommage aan de kunstenaar en zijn oeuvre.

     

     

    Doorkijk. Inrichting tuin van Piet Oudolf. 

     

     

     

    Installatie: zwembad

     

     

     

    Zwembad  

     

    Museum Voorlinden heeft een zwembad. Het is geen schilderij of foto, maar in één van de museumzalen tref je daadwerkelijk een zwembad aan. Van veraf zie je het metalen trappetje uitsteken, als je goed luistert hoor je water kabbelen. Kleine golfjes kussen af en toe de wand. Je ziet andere museumbezoekers weerspiegeld in het oppervlak. Het water werpt snippers licht op de muren.

    Maar er is iets ongewoons aan de hand. De golfjes vertroebelen het zicht een beetje, maar toch is duidelijk te zien dat er zich mensen onder het wateroppervlak bevinden. Alleen… ze zwemmen niet. Ze lopen rond, springen, praten, zitten op de bodem. Ze dragen geen zwemkleding, maar gewone kleren, ze zijn niet eens nat!

    Leandro Erlich (1973) speelt met optische illusie. Hij kiest bekende interieurs of objecten, maakt ze na, en geeft er een eigen draai aan. Door je verwachtingspatroon te ontregelen laat hij je het verschil ervaren tussen wat de dingen zijn en wat ze lijken te zijn.

     

     

    Stuhlhockerbank

     

     

    Stuhlhockerbank’

     

    Stuhlhockerbank oogt vertrouwd en verrassend tegelijk. We herkennen verschillende zitmeubelen: stoel (Stuhl), kruk (Hocker) en bank. Het Duitse designduo Yvonne Fehling en Jennie Peiz heeft ze samengesmolten tot een nieuw geheel.

     

     

     

     

    Sculptuur 'Open Ended' 

     

    Sculptuur 'Open Ended'ingang

     

     

    "Open Ended" van Richard Serra

     

    In essentie zijn de  kunstwerken van Serra een onderzoek naar zwaarte. Zijn belangrijkste uitgangspunten zijn gewicht en balans. De vraag is steeds: hoe blijft het rechtop staan? Het materiaal staal staat symbool voor onbuigzaamheid. Toch weet Serra het naar zijn hand te zetten alsof het flexibel is als boetseerklei.

    'Open Ended' is een kunstwerk vol tegenstellingen: loodzwaar en elegant, industrieel en organisch, statig en speels, hol en bol. Zes sierlijk gewelfde stalen platen vormen samen een zwierig doolhof. Het is een kunstwerk dat je al wandelend moet ervaren. Het werk nodigt je uit om het te betreden. Binnen enkele stappen bevind je je in een andere wereld, geheel omgeven door het kunstwerk. Links en rechts rijzen de wanden hoog boven je uit.

    In Museum Voorlinden heeft 'Open Ended' een eigen zaal gekregen. Dat ging in nauw overleg met de kunstenaar. Hij gaf exact aan wat de ideale afmetingen van de ruimte zouden zijn. "The steel and the space, or the object and the void, become one and the same", zei hij. Richard Serra is onlangs 78 jaar geworden!

    Richard Serra, Open Ended (2007-2008)
    cortenstaal, 379,7 x 1822,4 x 738,6 cm
    Museum Voorlinden, Wassenaar

     

     

    Ful Moon

     

    De tentoonstelling 'Full Moon' behelst een aparte afdeling met diverse zalen waarvoor ruim 40 werken bijeen zijn gebracht, en bevat  o.a. namen zoals: Jan Sluijters,Enrico Castelleni, Yves Klein, Damien Hirst, Andy Warhol, Rineke Dijkstra, Ai Weiwei,en vele, vele anderen. Eerlijkheidshalve vond ik deze tentoonstelling voor een gedeelte een soms twijfelachtige combinatie van een collectie  verzamelde kunst die de schoonheid van het museum zelf bijna weghaalde en in deze context op mij ook wat te geforceerd overkwam. Daar staat tegenover dat ik evenzogoed juist lof heb gehoord  m.b.t. deze tentoonstelling.

     

    Monica Maat 

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1202 keer bekeken

  • Column van Agnes Frijlink. Spijt na de zonde. dec. 2016

    4 november 2016

    Geplaatst 7 december 2016

     

    COLUMN: SPIJT NA DE ZONDE  Van beeldend kunstenares en schrijfster: AGNES FRIJLINK. Voor KUNSTSITE klik op:  Agnes Frijlink - Columns 

     

    We hebben allemaal wel eens ergens spijt van. Spijt van iets dat we gedaan hebben of van iets dat we juist hebben nagelaten. Maar wat is spijt eigenlijk precies? En is er een verschil tussen spijt en berouw? Als ik het woordenboek erop na sla bevindt spijt zich meer in de egosfeer en gaat berouw dieper.
    Berouw gaat gepaard met schuldbesef, het doet een beroep op het geweten. Je kan bijvoorbeeld wel spijt van hebben een foute aankoop, maar geen berouw. Maar ik kan wel zowel spijt als berouw hebben van het feit dat ik iemand opzettelijk heb gekwetst. In het geval van spijt zegt dat nog niets over mijn inzicht, want ik kan er spijt van hebben omdat ik doordat ik iemand gekwetst heb, ergens niet meer welkom ben. In het geval van berouw is de pijn van de ander tot mijn geweten doorgedrongen en is het gegeven van ergens niet meer welkom zijn bijzaak.


    Hoe kom ik hier zo bij? Nou, dit gefilosofeer over spijt en of berouw begon toen ik gisteren in een van onze kunstboeken naar een werk van Masaccio zat te kijken. Het werk 'De verdrijving uit het paradijs' (1427) heb ik altijd erg mooi gevonden. Op plaatjes en vanaf dia's maakte dit al indruk, maar toen ik tijdens een reis met de lerarenopleiding van de kunstacademie naar Florence (in 1999) dit werk in het echt heb mogen zien, was ik helemaal verkocht.

     

     

    Masaccio 'Verdrijving uit het paradijs'.



    Waarom raakte dit werk mij wel en al die andere schilderijen die daar in de Santa Maria del Carmine hingen niet? Of beter, waarom raken al die andere werken uit de vroege renaissance mij niet of minder? Het is de vorm van expressie.
    We zien geen statische onaanraakbare figuren, maar ook geen dramatische barokke overdrijving. We zien Adam en Eva van heel dichtbij (het werk is 225 cm hoog), ze zouden ons zo voorbij kunnen lopen. We zouden tegen elkaar zeggen '..., wat hebben die nou?'. 'Geen idee,...'. Ze zouden ons niet zien, ze hebben geen oog meer voor wat er om hen heen gebeurt.

     

     

    Santa Maria del Carmine - Verdrijving uit paradijs links boven.

     

     

    Adam en Eva worden uit het paradijs verdreven nadat ze van de door God verboden vruchten hebben gegeten die groeiden aan de boom der kennis van goed en kwaad. Masaccio situeert zijn voorstelling buiten het paradijs, dat is behoorlijk origineel. We zien nog net de poort waar ze doorgekomen zijn. Adam heeft zijn handen voor zijn gezicht geslagen. Uit verdriet, spijt, schaamte, berouw? Eva bedekt haar schaamstreek en borsten. Een opmerkelijk verschil. Waarom bedekt Adam zijn gezicht en niet zijn geslacht?

    Wat Adam doet is wellicht wat kinderen ook doen en wat eigenlijk een oeroude reactie van ons allemaal blijft. Als ik de wereld niet zie, ziet de wereld mij ook niet. Ik ben er even niet. Adam keert in zichzelf. Wat is er gebeurd? Wat heb ik gedaan?
    Eva bedekt haar kruis en borsten in het besef dat ze naakt is. Naakt? Naakt is nieuw, dat bestond daarvoor niet. Waarom bedekten ze na de zondeval niet de enkels of de oksels, maar de geslachtsdelen? Eva is gefocust op haar lijf en de consequenties die deze verdrijving voor haar heeft. En hoewel ook Eva niet naar buiten kijkt, ze heeft haar ogen gesloten, lijkt haar expressie meer op spijt dan op berouw.


    Zoals Masaccio deze bijbelpassage heeft geschilderd lijkt er bij Adam sprake van schaamte voor wat hij heeft gedaan (berouw), bij Eva is er sprake voor schaamte voor haar naaktheid (spijt). Althans, zo zou je het kunnen zien.

    Over naaktheid kon men ook ten tijde van Masaccio moeilijk doen. Preutse kerkvorsten hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat de edele delen van Adam en Eva eeuwenlang verscholen gingen achter vijgebladen. Bij een reinigingsbeurt in 1988 zijn die verwijderd.

     

     

     

     

    Masaccio 'Verdrijving uit het Paradijs'(voor 1988).

     


    De voorstelling blijft raken. De ingetogen heftige emoties vastgelegd in deze schitterende lijven. Lijven in beweging, schoorvoetend dezelfde kant op. Overigens wel met de zon in hun gezicht, misschien is dat een troost. De zon schijnt ook buiten Eden.


    Agnes Frijlink

     

     

     

     

     

     

     

    .

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 913 keer bekeken

  • Meer blogs >>